Sari, Mirna (2021) Studi Kecepatan Flutter pada Model Setengah Sayap Pesawat N219 terhadap Mass Configuration Cases. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
02111950080003-Master_Thesis.pdf Restricted to Repository staff only Download (3MB) | Request a copy |
|
Text
02111950080003-Master_Thesis.pdf Restricted to Repository staff only Download (3MB) | Request a copy |
|
Text
02111950080003-Master_Thesis.pdf Restricted to Repository staff only Download (3MB) | Request a copy |
|
Text
02111950080003-Master_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2023. Download (3MB) | Request a copy |
Abstract
Pesawat N219 merupakan pesawat produksi PT. Dirgantara Indonesia yang
saat ini sedang menjalani proses sertifikasi untuk menuju proses pabrikasi. Proses
sertifikasi tersebut memerlukan berbagai macam pengujian untuk meyakinkan bahwa
pesawat N219 layak dan mampu terbang sesuai dengan misi yang telah dirancang. Oleh
sebab itu topik yang berkaitan dengan pesawat N219 menjadi topik yang menarik untuk
diteliti. Flutter merupakan fenomena ketidakstabilan yang terjadi pada suatu struktur
yang dipengaruhi oleh faktor struktur massa dan aerodinamik. Pada proses
perancangan pesawat terbang diupayakan untuk meminimalisir akan terjadinya flutter.
Flutter yang terjadi pada pesawat terbang dapat membayakan pesawat terbang dan
penumpang yang ada didalamnya.
Pada penelitian ini akan membahas tentang simulasi pemodelan setengah
sayap N219 untuk memprediksi fenomena flutter pada bagian sayap. Simulasi ini
dilakukan dengan bantuan software MSC. Nastran dan FEMAP. Software MSC.
Nastran digunakan untuk input model setengah sayap dan setting solver yang akan
disimulasikan. Solver yang dipilih yaitu SOL 103 dan SOL 145. SOL 103 digunakan
untuk menentukan mode shape atau modus getar pada model setengah sayap,
sedangkan SOL 145 digunakan untuk menentukan estimasi kecepatan, damping, dan
frekuensi flutter. Software FEMAP digunakan untuk menampilkan gambar visual dari
mode shape model setengah sayap pesawat N219.
Hasil simulasi akan jadikan sebagai acuan untuk diverifikasi dengan data hasil
GVT (Ground Vibration Test). Dimana setelah memperoleh hasil GVT yang
berdasarkan data simulasi awal, data ini kemudian dijadikan data verifikasi untik
digunakan update data terbaru. Selanjutnya data verifikasi dimasukkan kembali untuk
dilakukan simulasi dengan menggunakan data terbaru, sehingga data terbaru ini dapat
divalidasikan hasil pengujian flight test.
=====================================================================================================
The N219 aircraft is an aircraft produced by PT. Dirgantara Indonesia which
is currently undergoing the certification process to go to the manufacturing process.
The certification process requires various kinds of tests to ensure that the N219 aircraft
is feasible and capable of flying in accordance with the mission for which it was
designed. Therefore, topics related to the N219 aircraft are interesting topics to be
researched. Flutter is a phenomenon of instability that occurs in a structure that is
influenced by the mass structure and aerodynamic factors. In the aircraft design
process, efforts are made to minimize the occurrence of flutter. Flutter that occurs on
an airplane can harm the aircraft and the passengers on board.
In this study, we will discuss the N219 half wing modeling simulation to predict the
flutter phenomenon on the wing. This simulation is done with the help of MSC
software. Nastran and FEMAP. MSC software. Nastran is used to input the half wing
model and solver settings to be simulated. The chosen solvers are SOL 103 and SOL
145. SOL 103 is used to determine the shape mode or vibration mode on the half wing
model, while SOL 145 is used to determine the estimated speed, damping, and flutter
frequency. FEMAP software is used to display a visual image of the N219 half-wing
model shape mode.
The simulation results will be used as a reference to be verified with GVT (Ground
Vibration Test) data. Where after obtaining the GVT results based on the initial
simulation data, this data is then used as verification data to use the latest data updates.
Furthermore, the verification data is re-entered for simulation using the latest data, so
that this latest data can be validated by the results of the flight test.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | flutter speed, half wing N219, mode shape, natural frequency |
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA355 Vibration. |
Divisions: | Faculty of Industrial Technology and Systems Engineering (INDSYS) > Mechanical Engineering > 21101-(S2) Master Thesis |
Depositing User: | MIRNA SARI |
Date Deposited: | 06 Sep 2021 11:30 |
Last Modified: | 06 Sep 2021 11:30 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/91672 |
Actions (login required)
View Item |