Pratama, Kemal Ihsan (2022) Desain Platform Sepeda Motor Listrik dengan Menggunakan Metode Open Source Design. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
edit - Accepted Version Restricted to Repository staff only Download (2MB) | Request a copy |
|
Text
08311740000118-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 April 2024. Download (51MB) | Request a copy |
Abstract
Memasuki industri 4.0 dunia sedang digemparkan oleh electric vehicle. Hal ini adalah langkah untuk menurukan gas CO2 yang menaik secara signifikan, yang dimana pada tahun 2010 CO2 yang ada sebanyak 0.038 menjadi 0.056 gigaton ditahun 2020. Maka dari itu kendaraan listrik pada saat ini sudah semakin mudah di dapatkan oleh penggunanya. Di Indonesia sendiri kendaraan listrikpun semakin banyak, baik dari kelas industri maupun kelas industri kecil menengah (IKM). Hal ini juga didukung oleh pemerintah dengan adanya Undang-Undang yang mengatur menganai kendaraan dengan tenaga listrik dan sudah adanya plat khusus dan SIM yang mengatur kendaraan listrik. Bagi IKM yang menjual kendaraan listrik, membutuhkan modal yang lebih untuk upscaling usahanya agar produk yang dimiliki dapat dimiliki oleh banyak orang. Maka dari itu dibutuhkannya inovasi produk yang memudahkan IKM untuk melebarkan usahanya. Untuk mencapai hal tersebut diperlukannya langkah dan metode-metode yang digunakan seperti benchmarking, value matrix, interview, persona, empathy map, user journey map, dan affinity diagram. Pada hasil akhir dati penelitian ini, dihasilkan desain baru yang dapat memudah IKM untuk memudahkan untuk melebarkan sayapnya tetapi tetap menawarkan desain yang menarik bagi penggunanya. Kendaraan listrik baru yang dihasilkan lebih mudah diproduksi oleh siapapun dan dimanapun.
======================================================================================================
Entering industry 4.0, the world is being shaken by electric vehicles. This is a
step to help to reduce the CO2 gas which has increased significantly in the past 10 years, this fact stated when in 2010 there were about 0.038 gigatons CO2 and in 2020 there were 0.056 gigatons CO2. To prevent the increase in CO2 gas, there are so many industries started to sell electric vehicles. Although, electric vehicles are now easier to get for users. In Indonesia electric vehicles it’s been a thing in the past couple of years, both from the industrial class and the small and medium enterprises (SME) class. This is also supported by the government that has released a law that regulates a vehicle with electric power, special number plates, and driver’s licenses. For SMEs that sell electric vehicles, they need more capital to upscale the business so that their product can be perceived. Therefore, product innovation is needed that makes it easier for SMEs to expand their business. To achieve this, steps and methods are needed such as product benchmarking, value matrix, depth interviews, personas, empathy maps, user journey maps, and affinity diagrams. In the final result of this research, a new design is produced that can make it easier for SMEs to make it easier to spread their wings but still offer an attractive design for its users. The new electric vehicles produced are easier to produce by anyone and anywhere.
Item Type: | Thesis (Undergraduate) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Kendaraan elektrik, IKM, produksi, electric vehicle, SME, Production |
Subjects: | T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL220 Electric vehicles and their batteries, etc. |
Divisions: | Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Product Design > 90231-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Kemal Ihsan Pratama |
Date Deposited: | 22 Feb 2022 10:26 |
Last Modified: | 22 Feb 2022 10:26 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/94350 |
Actions (login required)
View Item |