Perencanaan Sistem Penanganan Bagasi Pada Terminal Domestik Bandar Udara I Gusti Ngurah Rai Bali

Reswara, Naura Alika (2023) Perencanaan Sistem Penanganan Bagasi Pada Terminal Domestik Bandar Udara I Gusti Ngurah Rai Bali. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 03111940000150-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
03111940000150-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2025.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Pelayanan penumpang pada suatu bandara dapat memberikan kesan perjalanan yang baik. Salah satu fasilitas yang perlu diperhatikan adalah penanganan bagasi. Sistem penanganan bagasi yang terintegrasi dengan sistem screening sangat diperlukan untuk menunjang efisiensi dan efektivitas dalam pemrosesan bagasi. Untuk menunjang keamanan serta keselamatan penerbangan suatu bandara, penerapan bagasi otomatis atau automated BHS (Baggage Handling System) / HBS (Hold Baggage Screening) sangat perlu diterapkan untuk dapat meminimalisir berbagai kesalahan dalam penanganan bagasi. Teknologi baru yang terdapat pada BHS-HBS adalah RFID (Radio Frequency Identification). Teknologi ini dapat menyortir bagasi penumpang dengan membaca frekuensi radio yang terdapat pada tag bagasi sehingga penting untuk diterapkan agar dapat menjamin pemrosesan bagasi dengan cepat dan aman. Selain itu, diperlukan juga fasilitas yang dapat meminimalkan kontak antar individu seperti Self-service Baggage Drop (SBD). Perencanaan penanganan bagasi dengan sistem ini memerlukan data sekunder dan data primer. Data sekunder yang dibutuhkan berupa layout terminal bandara yang diperoleh melalui aplikasi Google Map serta data pergerakan penumpang selama 5 tahun terakhir yang diperoleh melalui website www.bps.go.id. Sedangkan data primer yang dibutuhkan diperoleh melalui pengamatan penumpang dan bagasi yang dilakukan pada Terminal Domestik Bandar Udara I Gusti Ngurah Rai Bali. Data yang didapatkan kemudian diolah untuk mendapatkan hasil pergerakan pesawat, penumpang, dan bagasi selama 5 tahun terakhir, karakteristik penanganan bagas eksisting, dan kinerja penanganan bagasi eksisting. Hasil yang diperoleh kemudian digambarkan pada layout rencana Terminal Domestik Bandar Udara I Gusti Ngurah Rai Bali untuk dapat memberikan simulasi implementasi sistem bagasi yang baru. Dari hasil perhitungan yang dilakukan, didapatkan rata-rata bagasi yang dibawa penumpang adalah 1,25 bagasi per penumpang dengan waktu pemrosesan bagasi keberangkatan lebih dari 25 menit sehingga lama waktu ini belum sesuai dengan standar waktu pemrosesan bagasi untuk penerbangan domestik yakni kurang dari 25 menit. Sedangkan waktu pemrosesan bagasi kedatangan adalah 17,11 menit dan sudah sesuai dengan standar waktu pemrosesan bagasi kedatangan yakni kurang dari 20 menit. Untuk jumlah pergerakan bagasi keberangkatan tertinggi pada waktu normal terjadi pada tahun 2019 sebanyak 1.645 bagasi/jam sehingga dapat menggunakan sistem penanganan bagasi secara otomatis sesuai dengan ketentuan yang dikeluarkan oleh IATA
====================================================================================================================================
An airport's passenger services may provide a good trip impression. One of the facilities that needs to be considered is baggage handling. It is crucial to have a baggage handling system that is integrated with a screening system to support efficiency and effectiveness in baggage processing. The use of automated BHS (Baggage Handling System) / HBS (Hold Baggage Screening) is required to support the security and flight safety of an airport in order to minimize various baggage handling problems. The new technology invented in BHS-HBS is RFID (Radio Frequency Identification). This technology can sort baggage by reading the radio frequency contained in the baggage tag, so it is important to implement it in order to ensure fast and safe baggage processing. In addition, facilities that can minimize contact between individuals are also needed such as Self-service Baggage Drop (SBD). Planning of baggage handling with this system requires secondary data and primary data. The secondary data needed is in the form of airport terminal layouts obtained through the Google Map application as well as passenger movement data for the last 5 years obtained through the www.bps.go.id website. Meanwhile, the primary data needed is obtained through passenger and baggage observations carried out at the I Gusti Ngurah Rai Airport Domestic Terminal in Bali. The data obtained is then processed to obtain the results of the movement of aircraft, passengers, and baggage for the last 5 years, the characteristics of handling existing bags, and the performance of handling existing baggage. The outcomes will then be illustrate in the layout plan of the I Gusti Ngurah Rai Bali Airport Domestic Terminal to provide a simulation of the implementation of the new baggage system. From the calculation results, it was found that the average baggage carried by passengers was 1.25 baggage per passenger with a departure baggage processing time of more than 25 minutes which this length of time was not in accordance with the standard baggage processing time for domestic flights, which is less than 25 minutes. While the arrival baggage processing time is 17.11 minutes and is in accordance with the standard arrival baggage processing time, which is less than 20 minutes. The highest number of baggage movements departing in normal times occurred in 2019 as many as 1,645 bags per hour so that it can use the baggage handling system automatically in accordance with the provisions issued by IATA

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Bagasi, Bandar Udara I Gusti Ngurah Rai, Hold Baggage Screening, Self-service Baggage Drop, Sistem Penanganan Bagasi, Baggage, Baggage Handling System, Hold Baggage Screening, I Gusti Ngurah Rai Airport, Self-service Baggage Drop
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE7.H5 Airports--Planning. Airport terminals--Planning
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Civil Engineering > 22201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Naura Alika Reswara
Date Deposited: 02 Feb 2023 05:48
Last Modified: 02 Feb 2023 05:48
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/96042

Actions (login required)

View Item View Item