Alternatif Perkuatan Tanah Dasar Pada Ruas Jalan Raya Porong-Gempol Sisi Barat Tanggul Lumpur Sidoarjo

Maulidian, Muhammad Fachri (2023) Alternatif Perkuatan Tanah Dasar Pada Ruas Jalan Raya Porong-Gempol Sisi Barat Tanggul Lumpur Sidoarjo. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 6012211092-Master_Thesis.pdf] Text
6012211092-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2025.

Download (8MB) | Request a copy

Abstract

Jalan Raya adalah salah satu infrastruktur vital yang mendukung pada proses perekonomian. Proses mobilisasi barang dan jasa sangat lah penting untuk mendukung perekonomian pada suatu daerah. Pada ruas jalan raya Porong-Gempol KM 31+000 – KM 31+800 merupakan suatu ruas jalan utama untuk mendukung perekonomian khususnya untuk penghubung kota Sidoarjo dan juga Gempol. Tetapi ruas jalan tersebut sering sekali mengalami banjir dan genangan air yang tinggi, sehingga aktivitas jalan tersebut terganggu Maka dari itu dibutuhkan penelitian dan Analisa untuk mengetahui penyebab terjadinya banjir dan genangan air pada ruas tersebut. Terlebih lagi ruas jalan ini berada diantara kolam embung dan tanggul Sidoarjo. Sehingga didapatkan beberapa kemungkinan penyebab terjadi banjir.Berdasarkan hasil penelitian menggunakan metode finite element dan analisis manual didapatkan penurunan hingga 9,8 cm/tahun.Sehingga alternatif perkuatan pada tanah dasar dibutuhkan dan setelah
dilakukan perhitungan didapatkan hasil perkuatan yang paling efektif dan effisien adalah perkuatan tanah dasar menggunakan geotekstile dengan perbaikan penurunan
yang semula 9,8 cm/tahun menjadi 0,6838 x 10-3 m/tahun dengan perkiraan biaya perbaikan Rp 9.661.928.000,00. Perkuatan tanah dasar menggunakan geotekstile memperbesar parameter tanah yaitu sudut geser dalam sehingga konsolidasi yang berlebihan tidak terjadi.
==============================================================================================================================
Highways are one of the vital infrastructures that support economic processes. The process of mobilizing goods and services is very important to support the economy in a region. On the Porong-Gempol highway KM 31+000 – KM 31+800 is a main road section to support the economy, especially for connecting the cities of Sidoarjo and Gempol. However, these roads often experience flooding and high waterlogging, so that road activity is disrupted. Therefore, research and analysis are needed to find out the causes of flooding and waterlogging on these sections. What's more, this road is between the pond and the Sidoarjo embankment. So that there are several possible causes of flooding. Based on the results of research using the finite element and manual analysis, it was found that the decrease was up to 9,8 cm/year. So that alternative reinforcement on the subgrade is needed and after calculating the most effective and efficient reinforcement result is subgrade reinforcement using geotextile with settlement improvement which was originally 9,8 cm/year to 0,6838 x 10-3 m/year with an estimated repair cost of IDR 9.661.928.000,00. Subgrade reinforcement using geotextile increases the soil parameters, namely the internal shear angle so that excessive consolidation does not occur.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: geotextile, driven pile,bored pile, pvd, plaxis penurunan tanah, settlement.
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA455.S6 Soil (Materials of engineering and construction)
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA749 Soil stabilization
Divisions: Faculty of Civil, Planning, and Geo Engineering (CIVPLAN) > Civil Engineering > 22101-(S2) Master Thesis
Depositing User: Muhammad Fachri Maulidian
Date Deposited: 08 Feb 2023 07:24
Last Modified: 08 Feb 2023 07:24
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/96313

Actions (login required)

View Item View Item