Komposit Perpenguat Serat Ampas Tebu Bermatriks Resin Epoxy Sebagai Bahan Pengganti Kampas Rem

Ardiansyah, Mohamad Yusuf (2020) Komposit Perpenguat Serat Ampas Tebu Bermatriks Resin Epoxy Sebagai Bahan Pengganti Kampas Rem. Diploma thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 10211600000107-Non_Degree.pdf] Text
10211600000107-Non_Degree.pdf - Accepted Version

Download (2MB)

Abstract

Pada umumnya 60% material dari komposisi kampas rem ini adalah Asbestos sebagai serat utama pembuatan kampas rem, Resin, Friction Aditive, Filler, serpihan logam, karet sintetis dan keramik sebagai bantalan tahan aus. Kampas rem asbestos akan fading pada temperatur 200ºC, ini disebabkan karena faktor kandungan resin yang tinggi pada asbestos sehingga pada temperatur tinggi kampas rem cenderung licin (glazing) dan mengeras, juga ketika terkena air. Untuk mencari perbandingan dari hasil kampas rem dengan komposit harus menghitung perhitungan elemen mesin pada kampas rem komersial terlebih dahulu setelah itu melakukan pemodelan simulasi ansys dan membuat komposit untuk diuji keausan agar dapat membanding kampas rem komersial dengan komposit serat tebu nantinya. Setelah dilakukan perhitungan elemen mesin pada kampas rem komersial memiliki nilai 2,4475710−7mm²/kg. Untuk permodelan simulasi ansys pada kampas rem komersial dan komposit serat ampas tebu memiliki masing-masing nilai total deformasi sebesar 2,0747E-07 untuk kampas rem komersial dan 2,1237E-07 untuk komposit serat ampas tebu. Nilai keausan material komposit serat ampas tebu memiliki rata-rata 2.27189E-07 mm²/kg. Sedangkan material kampas rem komersial memiliki nilai keausan rata-rata 2,44757E-07 mm²/kg. Dengan demikian, material komposit memiliki ketahanan keausan lebih baik dibandingkan material kampas rem komersial. Maka dari itu komposit serat ampas tebu dapat menggantikan bahan material dari kampas rem komersial.
==================================================================================================================================
In general, 60% of the material of the composition of this brake lining is Asbestos as the main fiber for making brake linings, resins, friction additives, fillers, metal flakes, synthetic rubber and ceramics as wear-resistant pads. Asbestos brake pads will fade at 200ºC, this is due to the high resin content factor in asbestos so that at high temperatures brake pads tend to be glazing and harden, also when exposed to water To find a comparison of the results of the brake lining with composites must calculate the calculation of the engine elements in commercial brake linings after that, then do ansys simulation modeling and make composites to be tested for wear in order to be able to compare commercial brake linings with cane fiber composites later. After calculating the engine element in a commercial brake lining, it has a value of 2.44757 E-07mm² / kg. For the modeling simulation of ansys on commercial brake lining and bagasse fiber composites each has a total deformation value of 2.0747E-07 for commercial brake lining and 2.1237E-07 for sugarcane bagasse composite. The wear value of sugarcane bagasse fiber composite material has an average of 2.27189E 07 mm² / kg. Whereas commercial brake lining material has an average wear value of 2.44757E-07 mm² / kg. Thus, composite materials have better wear resistance than commercial brake pads. Therefore, bagasse fiber composites can replace materials from commercial brake linings

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: RSMI 620.118 Ard k-1 2020
Subjects: T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL240.5 Composite materials
Divisions: Faculty of Vocational > Mechanical Industrial Engineering (D4)
Depositing User: - Davi Wah
Date Deposited: 21 Jun 2023 05:34
Last Modified: 21 Jun 2023 05:34
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/98155

Actions (login required)

View Item View Item