Analisis Tegangan Struktur Jacket Pada Saat Transportasi Studi Kasus: Transportasi Jacket Wellhead 4 Kaki Dari Cilegon Ke Madura

Rayhan, Haarits (2023) Analisis Tegangan Struktur Jacket Pada Saat Transportasi Studi Kasus: Transportasi Jacket Wellhead 4 Kaki Dari Cilegon Ke Madura. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04311640000109-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04311640000109-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (10MB) | Request a copy

Abstract

Tegangan merupakan gaya tarik yang dihubungkan dengan suatu benda yang bersifat sebagai penahan (seperti tali, kabel, atau rantai) untuk mengeluarkan atau menahan gaya yang bertambah besar saat diregangkan oleh gaya yang diberikan. Analisis tegangan merupakan proses pengolahan data dan penelitian yang bertujuan untuk mengetahui jumlah nilai tegangan yang terjadi pada suatu objek yang akan dinalisa. Kasus kali ini berfokus pada sistem pengikat struktur atau struktur guna mengetahui besar tegangan agar dapat ditentukannya metode atau solusi yang dibutuhkan. Dalam transportasi struktur di laut, tegangan dapat terjadi disaat struktur yang diikat diatas barge mengalami gerakan yang diakibatkan oleh angin dan ombak. Analisa dari tegangan struktur saat transportasi penting untuk dilakukan guna mengetahui seberapa besar tegangan yang terjadi saat dilakukannya proses transportasi agar struktur jacket dapat diantar dan dipasang di lokasi tanpa adanya kesalahan. Dalam penelitian kali ini, alat yang akan digunakan adalah MOSES sebagai software analisis gelombang untuk mengetahui nilai Response Amplitude Operator (RAO) dari gerakan heave, roll, dan pitch pada barge dan software SACS untuk mendapatkan nilai respons spektra dari gerakan tersebut dan juga mendapatkan nilai tegangan yang terjadi pada setiap joint pada jacket. Dalam penelitian ini, data yang akan digunakan adalah data MDA Wellhead Platform, data barge generic yang menyesuaikan dengan ukuran platform, dan data gelombang tahunan dari daerah Cilegon, Semarang, dan Madura yang ketiganya merupakan bagian dari perairan laut Jawa. Dalam ditemukannya nilai tegangan ini, tahap lanjutan yang memungkinkan adalah optimisasi atau konfigurasi seafastening sebagai salah satu solusi yang dibutuhkan dalam suksesnya proses transportasi dari pabrik fabrikasi hingga dilakukannya proses instalasi pada lokasi yang telah ditentukan.
================================================================================================================================
Stress refers to the tensile force applied to an object, such as a rope, cable, or chain, which serves as a restraint and can either release or withstand increased forces when subjected to stretching. Stress analysis involves processing data and conducting research to determine the level of stress experienced by an object under analysis. In this particular case, the focus is on evaluating the magnitude of stress in the structural fastening system or structure to establish the appropriate methods or solutions. During the transportation of structures by sea, stress can arise when the moored structure encounters movements caused by wind and waves. Analyzing the structural stress during transportation is crucial for understanding the stress levels involved in the process and ensuring error-free delivery and installation of the jacket structure at the intended location. For this research, the MOSES software will be utilized as a tool for wave analysis to determine the Response Amplitude Operator (RAO) values for heave, roll, and pitch motions on the barge. Additionally, the SACS software will be employed to obtain spectral response values for these motions and determine the stress values at each joint of the jacket. The data used in this study encompasses the MDA Wellhead Platform data, generic barge data adjusted to match the platform size, and annual wave data from the Cilegon, Semarang, and Madura regions, all of which are located in the Java Sea. Once the stress values are obtained, subsequent stages may involve optimization or configuration of seafastening as necessary solutions for a successful transportation process from the fabrication factory to the designated installation location.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Analisis tegangan, transportasi struktur di laut, Stress Analysis, sea structure transportation, jacket platform
Subjects: V Naval Science > V Naval Science (General)
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM161 Ships--Hydrodynamics
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM761 Stability of ships
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Haarits Rayhan
Date Deposited: 24 Jul 2023 06:12
Last Modified: 24 Jul 2023 06:12
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/99197

Actions (login required)

View Item View Item