Strategy Pengendalian Brake Switch Pada Kendaraan Listrik Antara Regenerative Braking Dan Friction Braking System

Saepulah, Ferda (2023) Strategy Pengendalian Brake Switch Pada Kendaraan Listrik Antara Regenerative Braking Dan Friction Braking System. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 07111950022001_Master-Thesis.pdf] Text
07111950022001_Master-Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 September 2025.

Download (3MB) | Request a copy

Abstract

Penelitian ini tentang sistem kendali switching pengereman pada kendaraan listrik otonom saat melakukan pemberhentian di lalu lintas dan percepatan di jalan menurun. Saat kendaraan tidak dalam akselerasi namun masih terdapat sisa gaya yang membuat kendaraan bergerak, gaya tersebut dapat dimanfaatkan, sehingga untuk menanggapi hal tersebut dirancang suatu sistem pengereman regeneratif sebagai pengisian kembali ke baterai. Proses pengendalian terdiri dari dua layer, untuk layer pertama menggunakan kurva pengereman ideal untuk memastikan tidak mengganggu kestabilan kendaraan dengan menilai tingkat keparahan rem kendaraan. Kemudian pada layer kedua, nilai keparahan rem, dan parameter pada kendaraan lainnya, berupa kecepatan kendaraan, dan tingkat pengisian baterai digunakan sebagai masukan kontroler layer kedua yaitu brake force distribution (BFD). Dengan menggunakan aturan dari BFD, akan diketahui saat kendaraan harus menggunakan hanya regenerative brake atau perlu penambahan dari friction brake. Torsi pengereman motor menggunakan kontrol PI sebagai pengaturan torsi pengereman regeneratif dan untuk torsi pengereman hidrolik menggunakan kontrol fuzzy logic sebagai pengaturan torsi pengereman gesekan. Kedua pengendalian antara torsi pengereman regeneratif dan torsi pengereman gesekan diatur agar didapatkan penggunaan SOC yang lebih efesien. Dari pengujian didapatkan saat kendaraan berhenti di lampu merah dengan jarak 640 m, kendaraan dapat melakukan efesiensi kondisi baterai sebanyak 0,8% daripada tanpa regenerative, dan saat dilakukan pengujian di jalan menurun dengan jarak 430 m, kendaraan dapat melakukan efisensi kondisi baterai sebanyak 0,5% daripada tanpa regenerative.
===================================================================================================================================
This research is about the braking switching control system on autonomous electric vehicles when stopping in traffic and accelerating on a downhill road. When the vehicle is not accelerating but there is still a residual force that makes the vehicle move, this force can be utilized, so to respond to this a regenerative braking system is designed to recharge the battery. The control process consists of two layers, for the first layer using the ideal braking curve to ensure it does not disturb the stability of the vehicle by assessing the severity of the vehicle's brakes. Then in the second layer, the brake severity value, and parameters on other vehicles, in the form of vehicle speed, and battery charge level are used as input to the second layer controller, namely brake force distribution (BFD). By using the rules of the BFD, it will be known when a vehicle must only use the regenerative brake or need the addition of a friction brake. The motor braking torque uses PI control as a regenerative braking torque setting and for hydraulic braking torque it uses fuzzy logic control as a friction braking torque setting. The two controls between regenerative braking torque and friction braking torque are regulated in order to obtain a more efficient use of SOC. From the test it was found that when the vehicle stops at a red light with a distance of 640 m, the vehicle can perform battery condition efficiency by 0,8% than without regenerative, and when testing is carried out on a downhill road with a distance of 430 m, the vehicle can perform battery efficiency by 0,5% than without regenerative.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Sistem Kendali Pengereman, Kendaraan Listrik Otonom, PI, Fuzzy logic, Regenerative Braking, Friction Braking
Subjects: T Technology > TL Motor vehicles. Aeronautics. Astronautics > TL152.8 Vehicles, Remotely piloted. Autonomous vehicles.
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Electrical Engineering > 20101-(S2) Master Thesis
Depositing User: Ferda Saepulah
Date Deposited: 27 Jul 2023 14:48
Last Modified: 27 Jul 2023 14:48
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/99586

Actions (login required)

View Item View Item