Desain Game Pengukuran Kompetensi Matematika Siswa menggunakan Rasch Model

Mangowal, Remy Giovanny (2018) Desain Game Pengukuran Kompetensi Matematika Siswa menggunakan Rasch Model. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 07111650050008-Master_Thesis.pdf]
Preview
Text
07111650050008-Master_Thesis.pdf - Accepted Version

Download (6MB) | Preview

Abstract

Pendidikan merupakan salah satu bidang yang menjadi pusat perhatian penelitian. Berbagai kemajuan teknologi digunakan untuk membantu bidang pendidikan. Salah satu kemajuan yang terjadi pada bidang pendidikan adalah teori respons butir. Dengan teori respons butir Rasch Model, penelitian ini menggagaskan sebuah metode untuk mendapatkan estimasi kemampuan dan penguasaan kompetensi siswa. Pengambilan data dilakukan dengan menggunakan permainan kuis. Hasil dari metode tersebut terbukti mampu menyelidiki kompetensi siswa dengan lebih seksama sehingga jawaban guessing dapat ditemukan. Metode juga berhasil menemukan pokok kekurangan pemahaman kompetensi dari siswa sehingga guru dapat membantu pembelajaran siswa tersebut dengan lebih terfokuskan. Kumpulan soal yang digunakan metode berhasil mencapai angka informasi ujian 7.44 pada tingkat kemampuan (-1.5) hingga 8.5 pada tingkat (1.5) dengan titik puncak pada tingkat kemampuan (0.5) dengan angka informasi ujian 9.86. Diharapkan metode ini dapat membantu para guru yang ingin mengetahui penguasaan kompetensi siswa dengan lebih baik dan membantu guru mengetahui apa yang harus diperkuat dalam mempersiapkan siswa untuk ujian berbasis teori respons butir seperti Ujian Akhir Sekolah Berstandar Nasional.
========================================================
Education is a research field that is given big attention. A lot of technological advances are put to use to help the advance of education. One of the advances in educational field is Item Response Theory. With Item Response Theory’s Rasch Model, this research will suggest a method to get the estimation of the abilities and the competency mastery of students. The data gathering used a game as a medium. The result of the method are proven to be able to delve deeper into the student’s competencies and find guessing-type answers. The method also succeeded in finding the weakness of student’s competency mastery so that teachers can focus on helping said student improve on that point. The proposed method’s question bank managed to reach the information value of 7.44 on the student skill level of (-1.5) to 8.5 on the student skill level of (1,5), with its peak on student skill level of (0.5) with the value of 9.86. It is wished that this method will help teachers who wants to know more about their students’ competency mastery and helps the teachers to prepare their students for exams that use Item Response Theory like the National Standardized Graduation Evaluation.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: game, kompetensi, matematika, rasch model, teori respons butir
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1029.S53 Educational games. Simulation methods
Divisions: Faculty of Electrical Technology > Electrical Engineering > 20101-(S2) Master Thesis
Depositing User: Remy Giovanny Mangowal
Date Deposited: 12 Jul 2021 23:06
Last Modified: 12 Jul 2021 23:06
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/55126

Actions (login required)

View Item View Item