Rancang Bangun Cooling Tower Tipe Forced Draft Berpengadilan Putaran Fan - Design For Cooling Tower Tipe Forced Draft Controlled Fan Speak

Hidayati, Sri Kurnaini (2018) Rancang Bangun Cooling Tower Tipe Forced Draft Berpengadilan Putaran Fan - Design For Cooling Tower Tipe Forced Draft Controlled Fan Speak. Diploma thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 10511500000095-SRIKURNAINI.pdf]
Preview
Text
10511500000095-SRIKURNAINI.pdf - Accepted Version

Download (1MB) | Preview

Abstract

Dalam alat simulator penukar panas air yang digunakan tidak dibuang, melainkan disirkulasi agar dapat digunakan lagi guna menghemat air. Air disirkulasi dengan cara dirubah menjadi suhu normal. Oleh karena itu telah dilakukan rancang bangun Cooling Tower Tipe Forced Draft pada miniplant Heat Exchanger yaitu sistem yang digunakan untuk mengendalikan suhu dan putaran fan pada miniplant Heeat Exchanger agar stabil dengan merencanakan kontrol menggunakan Atmega16 sebagai kontrolernya. Dimana hasil pengukuran suhu ini dapat ditampilkan pada LCD. Pada tugas akhir ini dilakukan perancangan sistem pengendalian putaran fan dan suhu dengan sensor yang dipergunakan untuk mengukur kecepatan angin adalah Anemometer dan sensor yang dipergunakan untuk mengukur temperature adalah Termocouple Type K. Hasil pengukuran suhu dan putaran fan ini akan diolah dengan menggunakan Atmega16 untuk menghasilkan output yang dapat mengindikasikan kondisi suhu pada miniplant Heat Exchanger, sehingga ketika suhu pada Cooling Tower terpenuhi maka controller akan memerintahkan actuator. Pada rancang bangun ini didapatkan ukuran cooling tower dengan tinggi 85cm dan luas alas 40 x 40cm, dengan suhu air yang didinginkan 35-40°C menjadi 25-30°C.
===========================================================================================================
The design of Cooling Tower Type Forced Draft has been done on miniplant Heat Exchanger is a system used to control the temperature and fan rotation on the Heeat Exchanger miniplant to be stable by planning control using Atmega16 as its controller. Where the measurement of this temperature can be displayed on the LCD. In this final project, design of fan and temperature rotation control system with sensor used to measure wind speed is Anemometer and sensor used to measure temperature is Termocouple Type K. The result of temperature measurement and rotation of this fan will be processed by using Atmega16 to produce output which can indicate the temperature condition on the miniplant Heat Exchanger, so that when the temperature on the Cooling Tower is met then the controller will instruct the actuator u In this design it is obtained the size of cooling tower with height 85cm and area 40 x 40cm, with temperature cooled 35-400C to 25 -300C. The efficiency value is 50%. to stop fan rotation on Cooling Tower.

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: RSIn 621.197 Hid r-1 3100018076775
Uncontrolled Keywords: Heat Exchanger,Cooling Tower, Anemometer, Termocouple type K, Anemometer.
Subjects: T Technology > TH Building construction > TH7687.7 Cooling Systems and details
T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ263 Heat exchangers
Divisions: Faculty of Vocational > Instrumentation Engineering
Depositing User: Sri Kurnaini Hidayati
Date Deposited: 10 Jan 2019 08:01
Last Modified: 05 Feb 2021 05:18
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/58552

Actions (login required)

View Item View Item