Perencanaan Frontage Sisi Barat Jalan A.Yani Surabaya Pada STA 0+000 – STA 3+000 Dengan Menggunakan Perkerasan Kaku

Hardianto, Ryan (2015) Perencanaan Frontage Sisi Barat Jalan A.Yani Surabaya Pada STA 0+000 – STA 3+000 Dengan Menggunakan Perkerasan Kaku. Diploma thesis, Institut Teknology Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
3111030121-Non Degree.pdf - Published Version

Download (4MB) | Preview

Abstract

Keberadaan jalan raya sangat diperlukan untuk menunjang laju pertumbuhan ekonomi seiring dengan meningkatnya pertumbuhan sarana transportasi. Untuk menunjang hal tersebut diperlukan perencanaan dan pembangunan jalan kases agar fasilitas lalu lintas tersebut benarbenar berfungsi sebagai prasarana transportasi yang memadai baik dari segi pelayanan, keamanan, maupun keselamatan bagi pengguna jalan. Untuk mengatasi hal tersebut, maka dipilih alternatif menggunakan perkerasan kaku (Rigid Pavement). Tujuanya adalah untuk mencari model struktur yang tahan lama yang sesuai dengan umur rencana dengan penekanan penghematan biaya mengitung tebal perkerasan dengan tulangan dan saluran tepi. Dalam perencanaan pembangunan jalan ini dilakukan beberapa tahap yaitu analisa kapasitas jalan dengan menggunakan MKJI`1997 (Manual Kapasitas Jalan Indonesia), Perencanaan iv Tebal Perkerasan dengan menggunakan Standar Nasional Indonesia (RSNI), Pedoman Perencanaan Perkerasan Kaku (Departemen Pekerjaan Umum) Bina Marga, perencanaan drainase “SNI 03 – 3424 – 1994”, (Departemen Pekerjaan Umum),perencanaan geometrik dan perencanaan anggaran biaya. Berdasarkan perhitungan derajat kejenuhan pada tahun 2038 (DS) = 0,71. Maka pada DS yang sesuai pada peraturan MKJI terdapat pada tahun 2038. Tulangan memanjang menggunakan baja ulir diameter 12 mm jarak 225 mm. Tulangan melintang menggunakan baja ulir dengan diameter 12 jarak 350 mm. Dowel diameter 32 jarak 300 mm (polos) jarak 300 mm. Dan pada Tie bar menggunakan 13 mm jarak 500 mm (ulir). Untuk perencanaan drainase (saluran tepi) berbentuk persegi dengan beton pra cetak dengan finishing diperoleh dimensi sebagai berikut ; lebar (b) = 0,7 m ; tinggi jagaan (w) = 0,3 m ; (d) = 0,25 m. Rencana anggaran biaya pada tahun 2016 : Rp 39.234.092.000,- (Tiga Puluh Sembilan Milyar Dua Ratus Tiga Puluh Empat Juta Sembilan Puluh Dua Ribu Rupiah) Dengan adanya permasalahan yang ada, penulis akan meninjau dan merencanakan jalan baru frontage sisi barat untuk umur rencana 25 tahun yang akan ditulis dalam Tugas Akhir dengan judul “Perencanaan Frontage Sisi Barat Jalan A.Yani Surabaya pada STA 0+000 – STA 3+000 dengan Menggunakan Perkerasan Kaku.” ====================================================================================================== The existence of the highway is needed to support the economic growth rate in line with the growth of means of transport. To support the necessary planning and construction of road traffic facilities kases that is really serves as an adequate transport infrastructure both in terms of service, security and safety for road users. To overcome this, the chosen alternative to using rigid pavement (Rigid Pavement). The aim is to find a model that is durable structure corresponding to the age of the plan with emphasis calculate cost savings pavement thickness with reinforcement and channel edges. In planning the construction of this road is done several stages of analysis of road capacity by using MKJI`1997 (Highway Capacity Manual Indonesia), Planning Pavement Thickness using Indonesian National Standard (RSNI), Rigid Pavement Planning Guidelines (Ministry of Public Works) Highways, drainage planning "SNI 03-3424 - 1994,", (Ministry of Public Works), geometric planning and budget planning. Based on the calculation of the degree of saturation in 2038 (DS) = 0.71. Then the corresponding DS MKJI regulations contained in 2038. Reinforcing steel lengthwise using a screw diameter of 12 mm distance of 225 mm. Transverse reinforcement vi using steel screw with a diameter of 12 a distance of 350 mm. Dowel diameter of 32 300 mm (plain) a distance of 300 mm. Tie bar and at a distance of 500 mm using a 13 mm (screw). For planning drainage (channel edge) square-shaped with concrete pre-printed with a finishing obtained the following dimensions; width (b) = 0.7 m; high surveillance (w) = 0.3 m; (D) = 0.25 m. Budget plan in 2016: Rp. 39.234.092.000 billion, - (Spelled Thirthy Nine Billion Two Hundred Thirty Four Ninety Two Thousand Rupiah) With the existing problems, the authors will review and plan a new frontage road west side for a design life of 25 years which will be written in the Final with the title "Planning Frontage Road West Side A. Yani, Surabaya in STA 0 + 000 - STA 3 + 000 with Using Rigid Pavement. "

Item Type: Thesis (Diploma)
Additional Information: RSS 625.7 Har p
Uncontrolled Keywords: Jalan raya, MKJI, RSNI, SNI, Perkerasan kaku, Frontage road
Subjects: T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements
T Technology > TE Highway engineering. Roads and pavements > TE175 Road and highway design
Divisions: Faculty of Civil Engineering and Planning > Civil Engineering > 22401-(D3) Diploma 3
Depositing User: Mr. Tondo Indra Nyata
Date Deposited: 03 Oct 2019 02:58
Last Modified: 03 Oct 2019 02:58
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/70967

Actions (login required)

View Item View Item