Perilaku pasukan no-playable character berformasi pada permainan real- time strategy

Muhammad, Fadil (2015) Perilaku pasukan no-playable character berformasi pada permainan real- time strategy. Undergraduate thesis, Institut Teknology Sepuluh Nopember.

[img]
Preview
Text
2209100703-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (4MB) | Preview

Abstract

Lume Wars adalah permainan bertipe Real Time Strategy (RTS), permainan ini merupakan gabungan penelitian yang sedang dikerjakan oleh 5 orang mahasiswa Teknik Elektro ITS. Dalam permainan ini Terdapat pengendalian hero serta unit pasukan yang bertujuan menghancurkan markas lawan. Unit pasukan pada permainan ini merupakan NPC yang tidak dapat dikendalikan pemain. Pada penelitian sebelumnya NPC yang digunakan menggunakan metode flocking behavior. NPC tersebut tidak memiliki bentuk formasi. Penelitian ini akan menerapkan formasi dinamis pada NPC yang telah dibuat. Implementasi formasi berupa bentuk formasi, posisi pasukan, pergerakan formasi, pemilihan lawan serta perilaku tempur NPC. Berdasarkan hasil pengujian dengan jumlah lima, 10 dan 15pasukan tanpa formasi akan memperoleh kemenangan 56% melawan pasukan tanpa formasi lainnya, 44% melawan pasukan formasi persegi panjang dan 22%, 56% 39% dan 89% melawan pasukan formasi segitiga 90o, 81o , 53o dan 44o . Rata-rata waktu yang dibutuhkan pertempuran adalah 53 detik, 49,8 detik dan 55,7 detik, 59,8 detik, 56,8 detik dan 52,7 detik. Sedangkan pengujian dengan jumlah empat, sembilan dan 16 pasukan tanpa formasi akan memperoleh kemenangan 65 melawan pasukan tanpa formasi lainnya dan 50% melawan pasukan formasi persegi. Dan rata-rata waktu yang diperoleh adalah 53,2 detik dan 52,1 detik. Bentuk formasi dapat berubah saat melakukan state evade dan state attack. Posisi pasukan juga dapat berganti apabila terdapat NPC yang berada pada formasi depan mengalami state die. Perlu ditambahkan bentuk formasi lainnya serta adanya variasi opponent selection untuk menambah jenis variasi formasi dalam permainan Lume Wars. =============================================================================================== Lume Wars is the game which is a Real Time Strategy (RTS) genre .In this game ,there is a controlling of heroes with regard to the army formation that purpose to defeat enemy headquarters .In this game ,Army formation is NPC that can’t be controlled by user, and also NPC hasn’t formation forms .This research will use dynamic formation for NPC produced before .Implementation of formation can form such as :type of formation, army position ,moving of formation , choosing of enemies and also behavior of NPC wars. Based on research with 5 NPC’s,10 of 15 armies (without formation) will get 56% victory against with the enemy that also not used formation .44% against rectangularformation enemies and 22%,56% 39% and 89% against 90o, 81o, 53o and 44o triangular-formation enemies .The average time needs 54 seconds,49.8 seconds , 55,7 seconds 59,8 seconds, 56,8 seconds and 52,7 seconds respectively. On the other hand, Testing program with 4 NPC’s,9 of 16 armies (without formation) will get 65% victory against other enemies that are not used a formation also,50% against rectangular-formation enemies and The average time needs 53.2 seconds and 52.1 seconds respectively. The Formation shape can be changed while of doing state evade and state attack .Army position can change when forward-NPC formation face state die mode .As a result,for the next research ,it must can add some various formations and opponent selection formations as addition formation types in the Lume Wars game.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSE 005.373 Muh p
Uncontrolled Keywords: Lume Wars; Formasi; Real Time Strategy; NPC
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation > GV Recreation Leisure > GV1469.2 Computer games
Divisions: Faculty of Electrical Technology > Electrical Engineering > 20201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: - Taufiq Rahmanu
Date Deposited: 11 Oct 2019 06:59
Last Modified: 11 Oct 2019 06:59
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/71126

Actions (login required)

View Item View Item