Desain Hybrid Tug Boat Untuk Terminal Teluk Lamong

Wibisono, Misbahul Abror (2020) Desain Hybrid Tug Boat Untuk Terminal Teluk Lamong. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04111640000008-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
04111640000008-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (13MB) | Preview

Abstract

Tugboat adalah salah satu jenis kapal yang berfungsi untuk membantu menarik kapal besar di area pelabuhan. Dalam menjalankan kerjanya, tugboat beroperasi pada mode operasi yang berbeda-beda. Mode operasi kerja tugboat tersebut adalah sebagai berikut mode standby, mode cruising, dan mode assisting. Mode operasi tugboat yang berbeda-beda mengakibatkan konsumsi bahan bakar tidak optimal. Salah satu alternatif untuk mengatasi hal tersebut adalah dengan menggunakan system tenaga penggerak hybrid atau hybrid propulsion system. Hybrid propulsion system ini adalah konfigurasi permesinan dengan dua sistem tenaga penggerak dan juga dua sumber energi yang digunakan. Sistem tenaga penggerak hybrid bekerja dengan menyesuaikan jenis tenaga penggerak pada setiap mode operasi dari tugboat untuk mengoptimalkan kerja dan konsumsi bahan bakar. Hybrid propulsion system tersusun dari 2 mesin diesel dan 2 motor listrik. Motor listrik disuplai oleh generator dan juga baterai yang bersumber dari charging port di pelabuhan. Dengan menggunakan sistem tenaga penggerak hybrid dapat menghemat bahan bakar hingga 30% dari konfigurasi permesinan konvensional. Hasil dari Tugas Akhir ini berupa desain hybrid tugboat yang sesuai untuk kebutuhan di Terminal Teluk Lamong dengan payload 45 ton Bollard Pull, 6 orang kru, dengan ukuran utama kapal L: 29 m; B: 12 m; H: 5.1 m; T: 3.5; Vs: 11 Knot.
==================================================================================================
Tugboat is one of vessel types that has function to assist pull a big ship in port area. In that’s work, tugboat has many differences mode of operation. Operation Mode of tugboat as standby mode, cruising mode, and assisting mode. Cause has differences in mode operation, makes not optimalitation in fuel oil consumption. One alternative to overcome this is to use a hybrid propulsion system. Hybrid propulsion system is machining configuration with two propulsion system and two power sources. Hybrid propulsion system work in every mode of operation tugboat that give optimalitation work and consumption fuel oil in propulsion system. Hybrid propulsion system consist of 2 diesel mechanical and 2 electric motor. Electric motor suplied by generator and battery power which sources form harbour charging port. Hybrid propulsion system give better economical fuel oil consumption until 30% than konvensional machinery. The result of this Final Project is a hybrid tugboat design which is suitable for Terminal Teluk Lamong needs with a payload of 45 ton bollard pull, 6 crew member, with the main size of the ship L: 29 m; B: 12 m; H: 5.1 m; T: 3.5 m; Vs: 11 Knots.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Tugboat, Hybrid Propulsion System, Konsumsi Bahan Bakar, Tugboat, Hybrid Propulsion System, Fuel Oil Consumption
Subjects: V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM297 Ships Designs and drawings
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM 464 Towboats. Tugboats
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Misbahul Abror Wibisono
Date Deposited: 14 Aug 2020 01:10
Last Modified: 06 Jun 2023 07:46
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/77948

Actions (login required)

View Item View Item