Rancang Bangun Sistem Pengukuran Pada Alat Kalibrasi Sensor Gas Oksigen (O2)

Latif, Zaini (2014) Rancang Bangun Sistem Pengukuran Pada Alat Kalibrasi Sensor Gas Oksigen (O2). Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember Surabaya.

[img]
Preview
Text
2109100107-Undergraduate_Thesis.pdf - Published Version

Download (2MB) | Preview

Abstract

Perkembangan teknologi pembakaran bahan bakar semakin canggih. Hal ini ditandai dengan maraknya penggunaan Electronic Fuel Injection (EFI) menggantikan karburator. Electronic Fuel Injection (EFI) menggunakan sistem yang diatur secara komputer oleh perangkat elektronik yang disebut Electronic Control Unit (ECU). ECU bekerja berdasarkan masukan dari sensor-sensor yang ada. ECU menerima sinyal dari sensor dan melakukan pengolahan data untuk mengirimkan sinyal untuk mengatur udara dan pasokan bahan bakar ke dalam ruang pembakaran secara efektif dan efisien. Salah satu sensor yang digunakan adalah sensor gas O2. Sensor gas O2 tentunya juga bisa mengalami ketidaktepatan pembacaan saat awal maupun setelah pemakaian dalam jangka waktu tertentu, sehingga harus dikalibrasi. Metode kalibrasi dalam penelitian ini ialah dengan prinsip tekanan berubah dengan volume tetap. Pada metode tekanan berubah dengan volume tetap, validasi dilakukan dengan cara memvakumkan tabung reaksi hingga tekanan vakum yang diinginkan, kemudian tabung reaksi diisi dengan nitrogen hingga i tekanan kembali ke 1 atm dan mencatat kadar oksigen yang tertinggal. Dari hasil pengujian kalibrasi didapatkan selisih terbesar terjadi pada tekanan 1,48 bar dengan selisih pembacaan kadar oksigen antara alat kalibrasi dengan sensor oksigen sebesar 3,45 %. Sedangkan selisih terkecilnya terjadi pada tekanan 1,49 bar dengan selisih pembacaannya sebesar 0,43 % ============================================================================================== The development of combustion technology is getting more sophisticated these days. One of the example is the use of Electronic Fuel Injectin (EFI) to replace the carburator. Electronic fuel injecton (EFI) using the computerized electronic devices comonly known as electronic control unit (ECU). ECU works based on the input of several sensors that attached on it. ECU received signals from the sensors and starting to process the data that will be sent as feedback to control the air and fuel respectively to the combustion chamber, effectively and efficiently. One of the sensor used on this procces is called O2 gas sensor. The O2 gas sensor need to be calibrated after several use of a certain period. The calibaration method that used in this experiment is the principal of isochoric. In this method ,the validation procces is performed by vacuming the test tube up until the desired value of pressure is required, after that the tube is filled by nitrogen until the pressure back to 1 atm and record the oxygen levels that left. From the result of calibration testing, the biggest difference happened on 1,48 bar with the difference of oxygen level between the calibration device and the oxygen sensor by 3,45 %. iii Meanwhile, the smallest difference happened on 1,49 bar with the difference of 0,43%.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Additional Information: RSM 629.253 Lat r
Uncontrolled Keywords: Electronic Fuel Injection (EFI), Electronic Control Unit (ECU), Sensor gas O2, kalibrasi.
Subjects: Q Science > QC Physics > QC271.8.C3 Calibration
T Technology > TJ Mechanical engineering and machinery > TJ324.5 Fuel systems
Divisions: Faculty of Industrial Technology > Mechanical Engineering > 21201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: EKO BUDI RAHARJO
Date Deposited: 22 Sep 2020 06:06
Last Modified: 22 Sep 2020 06:06
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/82015

Actions (login required)

View Item View Item