Implementasi Eksperimen Proses Aerobik untuk Praktikum Teknologi Pengolahan Limbah Melalui Virtual Lab Menggunakan Teknologi Virtual Reality

Farhansyah, Nadhif Haikal (2021) Implementasi Eksperimen Proses Aerobik untuk Praktikum Teknologi Pengolahan Limbah Melalui Virtual Lab Menggunakan Teknologi Virtual Reality. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05111740000137-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
05111740000137-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Pandemi telah menyerang aspek pendidikan,
dikarenakan sekolah dan kampus memiliki resiko penularan yang cukup tinggi. Dengan ini, pemerintah memberikan sebuah kewajiban kepada semua instansi pendidikan untuk mengurangi interaksi langsung dengan melakukan lockdown. Karena ini, praktikum seperti eksperimen teknologi pengolahan limbah dengan proses aerobik terancam untuk diminimkan bahkan ditiadakan karena lab juga beresiko membahayakan mahasiswa/mahasiswi pada masa pandemi ini.Dengan memanfaatkan teknologi Virtual Reality, diharapkan mahasiswa/mahasiswi dapat melakukan eksperimen proses aerobik pada praktikum pengolahan limbah di luar lab kampus sebagai alternatif dari eksperimen nyata.
Dalam sistem ini akan dibuatkan dunia virtual yang dapat
digunakan untuk keperluan eksperimen proses aerobik
praktikum teknologi limbah. Sistem ini akan menggunakan
WebXR sebagai media aplikasi yang disimpan dalam server dan diakses menggunakan Oculus Quest 2 sebagai alat VR. Data-data yang diperlukan untuk dunia virtual tersebut sesuai dengan kebutuhan Departemen Teknik Kimia Industri ITS.
Sistem ini dirancang dalam Unity dengan versi 2019.4.26f dan harus dijadikan sebagai aplikasi web dalam bentuk aplikasi WebXR dengan bantuan Unity WebXR Exporter. Dengan hasil percobaan yang telah dilakukan oleh beberapa pengguna dan hasil dari kuisioner yang diberikan setelahnya, dapat disimpulkan bahwa simulasi yang telah dirancang telah berjalan dengan baik. Namun, sistem tersebut memiliki ruang untuk perbaikan.
================================================================================================
The pandemic has attacked the education aspect, because
schools and campuses have a fairly high risk of transmission. The government issued an obligation for all educational institutions to reduce direct interaction by implementing a lockdown. Because of this, practicums such as experiments on waste treatment technology with aerobic processes are threatened to be minimized or even eliminated because the lab also endangers students during this pandemic. By utilizing Virtual Reality technology, it is hoped that students will be able to carry out aerobic experiments in waste treatment practicums outside the campus lab as an alternative to real experiments.
In this system, a virtual world will be created that can be used for the purposes of experimenting with aerobic processes of waste technology practicum. This system will use WebXR as a media application that is stored on the server and can be accessed using Oculus Quest 2 as a VR tool. The data needed for the virtual world is in accordance with the needs of the ITS Industrial Chemical Engineering Department.
This system is designed in Unity with version
2019.4.26f1 and should be used as a web application in the form of a WebXR application with the help of Unity WebXR Exporter. With the results of experiments that have been carried out by several users and the results of the questionnaires given afterwards, it can be said that the simulation has been well designed. However, the system has room for improvement.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Virtual Reality, WebXR, Unity, Proses Aerobik, Aerobic Process, COD, TSS, Oculus Quest 2
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1029.S53 Educational games. Simulation methods
L Education > LB Theory and practice of education > LB1044.87 Internet in education (e-learning). Virtual reality in education.
Q Science > QA Mathematics > QA76.9 Computer algorithms. Virtual Reality. Computer simulation.
T Technology > T Technology (General) > T57.62 Simulation
Divisions: Faculty of Information Technology > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Nadhif Haikal Farhansyah
Date Deposited: 15 Aug 2021 09:54
Last Modified: 15 Aug 2021 09:54
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/85659

Actions (login required)

View Item View Item