Perancangan Elemen Place Branding Dan Instagram Marketing Untuk Food Clusters Dan Destinasi Pariwisata Kreatif Di Sidoarjo

Ghani, Abdurrafi 'Maulana Ghani (2021) Perancangan Elemen Place Branding Dan Instagram Marketing Untuk Food Clusters Dan Destinasi Pariwisata Kreatif Di Sidoarjo. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
09111740000091-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (5MB) | Request a copy

Abstract

Pariwisata merupakan salah satu sektor yang memiliki dampak ekonomi tinggi di Indonesia. Hal ini terlihat dari dampak yang ditimbulkan sektor pariwisata terhadap PDB Nasional yang terus meningkat hingga tahun 2019. Melihat potensi pariwisata Indonesia, maka perlu dikembangkan model pariwisata di daerah-daerah yang memiliki potensi sehingga dapat membantu berkontribusi lebih banyak. Kawasan Kavling DPR merupakan kawasan yang strategis untuk diterapkan sebagai destinasi pariwisata. Kawasan Kavling DPR merupakan kawasan yang terbentuk secara mandiri menjadi klaster kuliner yang terletak di Kabupaten Sidoarjo. Kawasan ini terbagi menjadi 4 bagian besar, mulai dari Kavling DPR I hingga Kavling DPR IV. Potensi lainnya ditunjukkan melalui jumlah pertumbuhan usaha yang berjumlah 46 usaha yang bergerak di sektor makanan dan minuman. Penelitian ini mengeksplorasi bagaimana klaster makanan kreatif dibuat dengan menggunakan perancangan place branding dan proses pemasaran Instagram. Melalui proses ini, nilai yang diharapkan ditemukan dengan menyimpulkan hasil wawancara yang kemudian merancang desain elemen place branding. Inisiasi pengembangan kawasan menjadi destinasi pariwisata baru yang dibutuhkan agar memiliki nilai tambah dan dapat berkontribusi terhadap pertumbuhan pariwisata nasional sehingga perlu digagas perancangan elemen place branding. Hasil akhir dari penelitian ini menghasilkan desain elemen place branding dan konsep Instagram Marketing untuk Kawasan Kavling DPR. ======================================================================================================== Tourism is one of the sectors that has a high economic impact in Indonesia. This can be seen from the impact that the tourism sector has on the National GDP which continues to increase until 2019. Seeing the potential of Indonesian tourism, it is necessary to develop a tourism model in areas that have potential so that they can help contribute more. Kawasan Kavling DPR area is an ideal area to be applied as a tourism destination. Kawasan Kavling DPR is an area that is formed independently into a food cluster located in Sidoarjo. This area is divided into 4 major parts, starting from Kavling DPR I to Kavling DPR IV. Another potential is shown through the number of business growths which amounted to 46 businesses engaged in the food and beverage sector. This study explores how the creative food cluster is made by using the designing place branding and Instagram marketing process. Through this process, the expected value is found by concluding the results of the interview which then reports on the design of the branding place elements. The initiation of the development of the area becomes a new tourism destination that is needed so that it has added value and contributes to the growth of national tourism so that it is necessary to initiate the design of the place branding element. The final result of this research produces the design of the place branding and the concept of Instagram Marketing for Kawasan Kavling DPR.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Food Clusters, Instagram Marketing, Pariwisata Kreatif, Place Branding, Sidoarjo
Subjects: H Social Sciences > HF Commerce > HF5415.15 Branding (Marketing)
Divisions: Faculty of Business and Management Technology > Business Management > 61205-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Abdurrafi Maulana Ghani
Date Deposited: 25 Aug 2021 14:12
Last Modified: 25 Aug 2021 14:12
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/89590

Actions (login required)

View Item View Item