Pengembangan Aplikasi Augmented Reality sebagai Media Pendidikan Sejarah Berbasis Kisah Masa Kecil Bung Karno

Putri, Tanisha Amalia (2021) Pengembangan Aplikasi Augmented Reality sebagai Media Pendidikan Sejarah Berbasis Kisah Masa Kecil Bung Karno. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 07211740000021-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
07211740000021-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2023.

Download (8MB) | Request a copy

Abstract

Dari total 1340 responden, mata pelajaran sejarah berada pada posisi ke empat dari ranking mata pelajaran yang kurang diminati. Dengan keharusan untuk menghafalkan materi pelajaran seperti tahun dari suatu peristiwa di masa lampau, nama-nama yang asing, dan serangkaian peristiwa yang berkelanjutan, pelajaran sejarah memiliki stigma pelajaran yang membosankan dan sulit untuk dilakukan. Hal ini menyebabkan kurangnya minat generasi muda pada sejarah. Oleh karena itu diusulkan solusi pada Tugas Akhir ini akan dikembangkannya sebuah aplikasi augmented reality yang bertema penceritaan kisah masa kecil Ir. Sukarno dari kecil hingga remaja sebagai alternatif media pendidikan sejarah yang memberikan pengalaman yang berbeda dengan metode pengajaran yang konvensional. Adapun studi literatur dan pembuatan sistem membutuhkan data baik secara historical maupun kondisi pada saat ini mengenai bagaimana kehidupan Ir. Sukarno dan tindakannya dalam menjadi pedoman. Hasil yang diharapkan melalui Tugas Akhir ini adalah terciptanya sebuah aplikasi dengan user experience dan user interface yang cukup untuk mempresentasikan sejarah cerita masa kecil hingga remaja Sukarno.
==================================================================================================
From a total of 1340 respondents, history subjects are in the fourth position of the ranking of subjects that are less attractive. With
the need to memorize subject matter such as the year of an event
in the past, unfamiliar names, and a continuous series of events,
history lessons have the stigma of being boring and difficult to do.
This leads to a lack of interest in the younger generation in history. Therefore, the proposed solution in this final project will be
the development of a augmented reality application with the theme
of telling the story of Ir. Sukarno from childhood to adolescence as
an alternative historical education media that provides a different
experience from conventional teaching methods. The literature study and system development require data both historically and current
conditions regarding how the life of Ir. Sukarno and his actions in
guiding. The expected result of this final project is the creation of
an application with user experience and user interface which are sufficient to present the history of Sukarno’s childhood to adolescence

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Augmented Reality, Media Pendidikan, Media Education, Sejarah, History, Soekarno
Subjects: L Education > LB Theory and practice of education > LB1029.S53 Educational games. Simulation methods
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Computer Engineering > 90243-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Tanisha Amalia Putri
Date Deposited: 30 Aug 2021 06:33
Last Modified: 30 Aug 2021 06:33
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/91126

Actions (login required)

View Item View Item