Serious Game Batik VR Berbasis Weighted Random Choice Scenario Menggunakan Unreal Engine 5

Habibie P., M. Juan (2023) Serious Game Batik VR Berbasis Weighted Random Choice Scenario Menggunakan Unreal Engine 5. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 07211940000026-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
07211940000026-Undergraduate_Thesis.pdf
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (38MB) | Request a copy

Abstract

Pada penelitian ini kami mengajukan sebuah game edukasi tentang cara membatik di dunia virtual untuk siswa SMK sederajat. Batik adalah salah satu budaya Indonesia yang sangat terkenal di dunia. Batik merupakan teknik mencetak atau mengkreasi pola atau motif pada kain dengan cara menuliskan atau mengeluarkan beberapa bagian dari kain yang akan diwarnai. Batik juga merupakan salah satu warisan budaya yang telah ada sejak zaman dahulu di Indonesia. Namun kelestarian batik kini terancam punah. Para remaja Indonesia sudah jarang ada yang mau melestarikan seni membatik. Hal ini terjadi karena kurangnya minat para remaja Indonesia untuk belajar dan melakukan kegiatan membatik. Maka dari itu sebuah media pembelajaran berbasis virtual reality sangat penting unutk para siswa mendapatkan pengalaman yang lebih daripada hanya menonton vidio tentang pembuatan batik. Dengan teknologi virtual reality para siswa dapat melakukan simulasi di dunia virtual yang mirip dengan keadaan dunia nyata, seperti bisa memegang canting yang akan dikontrol oleh joystick yang akan bergerak sesuai dengan gerakan tangan. Game ini akan dibuat menggunakan game engine Unreal Engine 5. Game ini menggunakan Weighted Random Choice Sebagai pengatur skenario yang akan dimainkan oleh pengguna. Secara garis besar pemain akan diberikan pre-test, materi pembelajaran dan kesempatan untuk menerapkan materi yang didapatkan dengan mempraktikan langsung. Setelah praktik selesai maka selanjutnya akan diadakan post-test untuk membandingkan nilai yang diperoleh. Hasil percobaan menunjukkan peningkatan nilai rata-rata sebesar 23%.
===============================================================================================================================
In this research we propose an educational game about how to make batik in the virtual world for students of vocational high schools. Batik is one of the most famous Indonesian cultures in the world. Batik is a technique of printing or creating patterns or motifs on fabric by writing or removing some parts of the fabric that will be dyed. Batik is also one of the cultural heritages that have existed since ancient times in Indonesia. However, the preservation of batik is now endangered. Indonesian teenagers rarely want to preserve the art of batik. This happens because of the lack of interest of Indonesian teenagers to learn and do batik activities. Therefore, a virtual reality-based learning media is very important for students to get more experience than just watching videos about making batik. With virtual reality technology, students can simulate in a virtual world that is similar to the real world, such as being able to hold a canting which will be controlled by a joystick that will move according to hand movements. This game will be created using the Unreal Engine 5 game engine. This game uses Weighted Random Choice as a scenario regulator that will be played by the user. Broadly speaking, players will be given a pre-test, learning material and the opportunity to apply the material obtained by practicing directly. After the practice is complete, a post-test will be held to compare the scores obtained. The results of the experiment showed an average score increase by 23%.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Game, Virtual Reality, Media Pembelajaran, Batik Virtual Reality, Games, Learning Media, Batik.
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation > GV Recreation Leisure > GV1469.2 Computer games
L Education > LB Theory and practice of education > LB1029.S53 Educational games. Simulation methods
Q Science > QA Mathematics > QA76.9 Computer algorithms. Virtual Reality. Computer simulation.
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Computer Engineering > 90243-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: M. Juan Habibie P.
Date Deposited: 04 Aug 2023 01:53
Last Modified: 05 Aug 2023 13:24
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/100783

Actions (login required)

View Item View Item