Didin, Fathurrohman Rusydi (2021) Strategi Desain Layanan Untuk Pengembangan Channel E-Commerce Pt Xyz. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
6032202191-Master_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 October 2025. Download (2MB) | Request a copy |
Abstract
Nilai Transaksi E-Commerce di Indonesia diprediksi akan terus meningkat dalam beberapa tahun kedepan. Pertumbuhan penjualan produk FMCG di tahun 2022 paling tinggi berasal dari channel digital commerce, peluang untuk meningkatkan penjualan di channel E-commerce terbuka lebar. PT XYZ selaku produk FMCG kategori RTD, saat ini sudah mulai mengembangkan penjualan melalui e-commerce, salah satunya melalui marketplace.
PT XYZ menjual produknya di berbagai marketplace yang ada di Indonesia. Penjualan melalui marketplace memiliki batasan yaitu sifat produk yang Bulky sehingga biaya pengiriman akan lebih mahal dibandingkan dengan pembelian produk FMCG pada kategori lainnya. Untuk mengurangi batasan ini, terdapat fitur custom logistik dimana penjual bisa menentukan metode dan biaya pengirimannya sendiri. Namun, dengan batasan dan ketersediaan fitur yang sama, penjualan PT XYZ masih lebih rendah jika dibandingkan dengan kompetitor pada produk sejenis. Pada tahun 2022 jumlah transaksi PT XYZ meningkat, namun peningkatan ini diikuti dengan naiknya jumlah pembatalan transaksi, sehingga hilangnya potensi penjualan. Jumlah review pada produk yang terjual juga masih jauh lebih rendah jika dibandingkan dengan kompetitor pada kategori yang sama.
Penelitian ini menggunakan metode design thinking yang diawali dengan emphatizing para stakeholder yang terlibat yaitu pembeli berulang, pembeli baru, pembeli kompetitor, pengguna e-commerce dan karyawan PT XYZ dengan total 11 responden hingga tahapan akhir yaitu testing. User memiliki kebutuhan akan informasi pelacakan custom logistik, informasi mekanisme custom logistic, proses pesanan yang cepat dan manfaat yang bisa dirasakan saat memberikan review produk. Penelitian ini menghasilkan inovasi yang bisa digunakan oleh PT XYZ untuk memaksimalkan fitur custom logistk dengan memanfaatkan informasi pelacakan melalui WhatsApp dan materi komunikasi mekanisme custom logitik. PT XYZ dapat membuat syarat dan ketentuan pembelian serta pengiriman setiap hari sebagai upaya menurunkan tingkat pembatalan. Program CRM dengan syarat memberikan review produk bisa digunakan oleh PT XYZ untuk menarik minat review produk oleh konsumen.
=====================================================================================================================================
The value of E-Commerce transactions in Indonesia is predicted to increase in the next few years. The highest sales growth of FMCG products in the year 2022 in Indonesia is in the digital commerce channel, an opportunity to increase sales in the E-commerce channel is wide open. PT XYZ as an FMCG product in the RTD category, has now begun to develop sales through e-commerce.
PT XYZ sells its products in various marketplaces in Indonesia. Sales through marketplaces have a limitation, namely the bulky nature of the product so that shipping costs will be more expensive than purchasing FMCG products in other categories. To reduce this limitation, there is a custom logistics feature where sellers can determine their own shipping methods and costs. However, with the same limitations and availability of features, PT XYZ's sales are still lower when compared to competitors on similar products. In 2022 the number of PT XYZ transactions increased, but this increase was followed by an increase in the number of canceled transactions, resulting in a loss of potential sales. The number of reviews on products sold is also still much lower when compared to competitors in the same category.
This research uses the design thinking method which begins with emphatizing the stakeholders involved, namely repeat buyers, new buyers, competitor buyers, e-commerce users and PT XYZ employees with a total of 11 respondents until the final stage, namely testing. Users have a need for custom logistics tracking information, custom logistics mechanism information, fast order processing and benefits that can be felt when providing product reviews. This research produces innovations that can be used by PT XYZ to maximize the custom logistics feature by utilizing tracking information via WhatsApp and custom logistics mechanism communication materials. PT XYZ can create terms and conditions of purchase and delivery every day as an effort to reduce the cancellation rate. The CRM program with the condition of providing product reviews can be used by PT XYZ to attract product review interest by consumers.
Item Type: | Thesis (Masters) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | E-Commerce, Design Thinking, Desain Layanan, Pengalaman Pelanggan, E-Commerce, Design Thinking, Service Design, Customer Experience |
Subjects: | H Social Sciences > HF Commerce > HF5548.32 Electronic commerce. |
Divisions: | Interdisciplinary School of Management and Technology (SIMT) > 61101-Master of Technology Management (MMT) |
Depositing User: | Fathurrohman Rusydi Didin |
Date Deposited: | 07 Aug 2023 03:57 |
Last Modified: | 07 Aug 2023 03:57 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/104077 |
Actions (login required)
View Item |