Analisis Pemilihan Strategi Pemasaran Menggunakan Metode Swot Dan Qspm Pada Perusahaan Kayu CV XYZ

Ismail, Muhammad Farhan (2024) Analisis Pemilihan Strategi Pemasaran Menggunakan Metode Swot Dan Qspm Pada Perusahaan Kayu CV XYZ. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 6032212076-Master_Thesis.pdf] Text
6032212076-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2026.

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

CV XYZ adalah salah satu industri kayu yang ada di Indonesia yang sedang mengalami permasalahan dimana penjualan periode agustus 2022 – juli 2023 tidak stabil dan cenderung menurun. Penyebab dari ketidakstabilan penjualan terjadi disebabkan karena ketidakpastian pasar dan ketatnya persaingan pasar global terhadap aktifitas ekspor. Penelitian ini menggunakan The Strategy-Formulation Analytical Framework yang terdiri dari input stage dengan metode IFE EFE, matching stage dengan metode IE dan SWOT, dan decision stage dengan metode QSPM untuk merumuskan strategi pemasaran baru. Penelitian ini bertujuan untuk merumuskan strategi pemasaran baru yang bertujuan mengatasi permasalahan penurunan penjualan yang terjadi pada CV XYZ. Setelah melakukan 3 tahap tersebut, didapatkan 32 faktor CV XYZ yang terdiri dari 16 faktor internal dan 16 faktor eksternal. Di mana posisi CV XYZ pada matriks IE berada pada sel II yaitu grow and build, dan didapatkan 8 strategi pemasaran baru menggunakan matriks SWOT. Pada tahap terakhir dilakukan perhitungan menggunakan QSPM dan diapatkan strategi dengan nilai TAS tertinggi adalah strategi 6 kombinasi dari faktor kelemahan dan peluang, yaitu strategi promosi digital dan pemasaran online. Dengan strategi tersebut rekomendasi yang diberikan kepada CV XYZ adalah memaksimalkan SEO website perusahaan dan menggunakan e – commerce Alibaba sebagai platform pemasaran digital.
=================================================================================================================================
CV XYZ is one of the wood industry players in Indonesia currently facing challenges, with sales from August 2022 to July 2023 showing instability and a downward trend. The instability in sales is attributed to market uncertainties and intense global competition in export activities. This research employs The StrategyFormulation Analytical Framework, comprising the input stage using the IFE EFE method, the matching stage employing the IE and SWOT methods, and the decision stage utilizing the QSPM method to formulate new marketing strategies. This research aims to formulate a new marketing strategy aimed at addressing the issues of declining sales experienced by CV XYZ. After completing the three stages, CV XYZ identified 32 factors, comprising 16 internal and 16 external factors. The position of CV XYZ on the IE Matrix is in cell IV, indicating a 'grow and build' strategy. Subsequently, 8 new marketing strategies were derived using the SWOT Matrix. In the final stage, calculations were performed using QSPM, revealing that the strategy with the highest TAS value is Strategy 6, a combination of Weaknesses and Opportunities. This involves implementing digital promotion and online marketing strategies. The recommended course of action for CV XYZ is to maximize the company website's SEO and utilize Alibaba's e-commerce platform for digital marketing.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Strategi Pemasaran, Matriks IE, Marketing Strategy, IE Matrix, SWOT, QSPM
Subjects: H Social Sciences > HF Commerce > HF5415.1265 Internet marketing.
H Social Sciences > HF Commerce > HF5415.127 Market segmentation. Target marketing
H Social Sciences > HF Commerce > HF5415.15 Branding (Marketing)
H Social Sciences > HF Commerce > HF5548.32 Electronic commerce.
H Social Sciences > HF Commerce > HF5548.34 Mobile commerce.
Divisions: Interdisciplinary School of Management and Technology (SIMT) > 61101-Master of Technology Management (MMT)
Depositing User: Muhammad Farhan Ismail
Date Deposited: 12 Feb 2024 15:19
Last Modified: 12 Feb 2024 15:19
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/107081

Actions (login required)

View Item View Item