Aplikasi Kesehatan Paripurna Berbasis Pengguna Dengan Pendekatan Design Thinking

Drehem, Musthafa Muhammad (2024) Aplikasi Kesehatan Paripurna Berbasis Pengguna Dengan Pendekatan Design Thinking. Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 6032212102-Master_Thesis.pdf] Text
6032212102-Master_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2026.

Download (10MB) | Request a copy

Abstract

Menurut data dari Kementerian Kesehatan Republik Indonesia yang dihimpun Badan Pusat Statistik tahun 2022, jumlah dokter di Indonesia mencapai 176.110 jiwa. Dari jumlah tersebut, jumlah dokter di Indonesia masih minim dibanding total jumlah penduduk, sebarannya juga dinilai masih timpang. Sangat terlihat bahwa jumlah dokter dengan densitas tertinggi berada di kota-kota besar, tetapi sangat minim di daerah perifer atau perdesaan. Kondisi ini semakin memburuk ketika melihat geografi Indonesia sebagai negara kepulauan. Ketidakseimbangan dalam distribusi ini berdampak pada ribuan pulau yang tidak memiliki satu dokter pun. Pada era digitalisasi yang modern ini, perkembangan teknologi merupakan suatu yang memiliki potensi dan jika digabungkan dengan kondisi kesehatan masyarakat yang terkendala aksesibilitas. Healthcare X bergerak pada layanan jasa konsultan kesehatan secara daring atau dengan media video call dan juga beberapa fitur Kesehatan lainnya. Fitur layanan konsultasi dokter ini meliputi beberapa dokter spesialis dan subspesialis yang layanannya juga meliputi seluruh masyarakat di Indonesia. Pada penelitian ini Design Thinking digunakan untuk memecahkan permasalahan, mengembangkan inovasi, dan merancang solusi yang berfokus pada pengguna pada pembuatan desain digital health aplikasi Kesehatan Healthcare X. Dalam proses perancangan design antarmuka pengguna akan dibuat prototipe yang akan di uji dengan pengujian usability dengan 2 metode pengujian yaitu penggunaan tools Maze.co dan System Usability Scale (SUS). Berdasarkan hasil uji usability akan menghasilkan suatu feedback dari pengguna untuk dilakukan proses iterasi untuk memperbaiki dari hasil desain yang sudah diuji oleh pengguna. Dari penelitian ini ditemukan ada bahwa terdapat lima faktor kunci yang perlu diperhatikan dalam masalah aksesibilitas dan kebutuhan user preferensi dari tenaga kesehatan dan calon pasien dalam perancangan antarmuka pengguna yaitu simple, harga dan opsi pembayaran, fitur unggulan seperti konsultasi daring dengan dokter, jadwal dan daftar dokter, serta tampilan yang hangat (warm). Hasil dari penelitian ini berupa rancangan antarmuka pengguna dengan harapan menjadi pelopor penggunaan digitalisasi kesehatan yang komprehensif dan menjawab kebutuhan user dalam menjaga kesehatan melalui aplikasi kesehatan secara mobile di smartphone.
============================================================
=======================================================================
According to data from the Ministry of Health of the Republic of Indonesia compiled by the Central Statistics Agency in 2022, the number of doctors in Indonesia reached 176,110. Of this number, the number of doctors in Indonesia is still minimal compared to the total population, the distribution is also considered unequal. It is very noticeable that the highest density of doctors is in big cities, but very minimal in peripheral or rural areas. This condition worsens when looking at the geography of Indonesia as an archipelago. This imbalance in distribution has resulted in thousands of islands without a single doctor. In this modern era of digitalization, technological development is something that has potential and when combined with the condition of public health that is constrained by accessibility. Healthcare X is engaged in online health consultant services or with video call media and also several other Health features. This doctor consultation service feature includes several specialist and subspecialist doctors whose services also cover all communities in Indonesia. In this research, Design Thinking is used to solve problems, develop innovations, and design user-focused solutions in the design of the Healthcare X digital health application. In the process of designing the user interface design, a Prototype will be made which will be Tested with usability Testing with 2 Testing methods, namely the use of Maze.co and System Usability Scale (SUS) tools. Based on the usability Test results, it will produce feedback from users to carry out an iteration process to improve the design results that have been Tested by users. From this research, it was found that there are five key factors that need to be considered in accessibility issues and user preference needs from health workers and prospective patients in designing user interfaces, namely simplicity, price and payment options, superior features such as online consultations with doctors, schedules and lists of doctors, and a warm appearance. The results of this study are in the form of a user interface design with the hope of pioneering the use of comprehensive health digitization and answering user needs in maintaining health through mobile health applications on smartphones.

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Antarmuka Pengguna, Design Thinking, Usability Testing, Maze.co, System Usability Scale, User Interface
Subjects: H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD45 Technological innovations
H Social Sciences > HF Commerce > HF5415.32 Consumers' preferences
H Social Sciences > HF Commerce > HF5415.335 Consumer satisfaction
H Social Sciences > HF Commerce > HF5548.34 Mobile commerce.
R Medicine > R Medicine (General) > R727.3 Patient satisfaction.
Divisions: Interdisciplinary School of Management and Technology (SIMT) > 61101-Master of Technology Management (MMT)
Depositing User: Musthafa Muhammad Drehem
Date Deposited: 14 Aug 2024 03:57
Last Modified: 14 Aug 2024 03:57
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/115368

Actions (login required)

View Item View Item