Pemodelan Perilaku Brand Switching Terhadap Produk Smartphone Menggunakan Binary Logistic Regression

Dadari, Wikaning Tri (2019) Pemodelan Perilaku Brand Switching Terhadap Produk Smartphone Menggunakan Binary Logistic Regression. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 06211540000016_Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
06211540000016_Undergraduate_Theses.pdf

Download (1MB) | Preview

Abstract

Pada tahun 2018, Samsung, Xiaomi, Oppo, dan Vivo berturut-turut menempati empat posisi teratas di pasar smartphone Indonesia. Keberadaan Xiaomi di posisi kedua ini berhasil menggeser Oppo yang berada di posisi tersebut pada tahun sebelumnya. Perubahan-perubahan ini tentu tidak lepas dari strategi-strategi pemasaran yang diterapkan perusahaan, namun pihak utama yang berpengaruh adalah konsumen sebagai pengambil keputusan pembelian. Pergeseran peringkat pada top 4 vendor smartphone ini ditengarai karena adanya perilaku brand switching atau peralihan brand pada konsumen smartphone di Indonesia. Hal ini mendorong peneliti untuk melakukan penelitian mengenai perilaku brand switching pada pengguna telepon pintar di Indonesia. Penelitian ini menerapkan metode Regresi Logistik Biner untuk mengidentifikasi faktor-faktor yang berpengaruh signifikan terhadap perilaku peralihan brand konsumen smartphone. Variabel-variabel yang digunakan berasal dari kombinasi temuan peneliti-peneliti sebelumnya ditambah variabel-variabel baru yang sebelumnya belum dieksplorasi. Peneliti menggunakan data primer yang berasal dari survei dengan menerapkan teknik sampling stratifikasi dalam pengambilan sampel. Strata yang digunakan adalah jenis kelamin dan responden yang dipilih adalah mereka yang berada pada rentang usia 19-38 tahun. Hasil penelitian diharapkan dapat membantu vendor-vendor smartphone untuk menentukan strategi pemasaran yang efektif berdasarkan perilaku konsumen.
==================================================================================================================
In 2018, Samsung, Xiaomi, Oppo, and Vivo successively occupy the top four positions in the Indonesian smartphone market. The existence of Xiaomi in the second position managed to shift Oppo which was in that position in the previous year. These changes are certainly inseparable from marketing strategies implemented by the company, but the main influential parties are consumers as purchasing decision makers. This shift in ranking in the top 4 smartphone vendors is suspected due to the brand switching behavior on smartphone consumers in Indonesia. Therefore, researcher will conduct a study on brand switching behavior among smartphone users in Indonesia. The present study applies the Binary Logistic Regression to identify factors that have a significant effect on the switching behavior of smartphone consumer. The variables used are derived from a combination of findings from previous researchers and new variables that have not been explored. The researcher used primary data derived from the survey by applying sampling stratification techniques. The strata used are gender and the respondents chosen are those in the age range of 19-38 years. The results of the study are expected to help smartphone vendors to determine effective marketing strategies based on consumer behavior.

Item Type: Thesis (Other)
Additional Information: RSSt 519.536 Dad p-1 2019
Uncontrolled Keywords: Brand switching, Regresi Logistik Biner, Switching Model
Subjects: H Social Sciences > HA Statistics > HA29 Theory and method of social science statistics
H Social Sciences > HA Statistics > HA31.3 Regression. Correlation
H Social Sciences > HA Statistics > HA31.7 Estimation
H Social Sciences > HB Economic Theory > HB801 Consumer behavior.
H Social Sciences > HF Commerce > HF5415.127 Market segmentation. Target marketing
Divisions: Faculty of Mathematics, Computation, and Data Science > Statistics > 49201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Wikaning Tri Dadari
Date Deposited: 24 Mar 2023 01:41
Last Modified: 24 Mar 2023 01:41
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/63756

Actions (login required)

View Item View Item