Arsyad, Muhammad Haykal (2020) Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keinginan Berperilaku Pengguna Layanan Online Tutoring: Pendekatan UTAUT Dan TTF Model. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh November.
Preview |
Text
09111640000117-Undergraduate_Theses.pdf - Accepted Version Download (39MB) | Preview |
Abstract
Pendidikan merupakan salah satu aspek penting untuk meningkatkan kualitas sumber daya manusia. Hal tersebut mengharuskan suatu negara untuk menyusun strategi untuk kualitas pendidikan yang lebih baik. Pesatnya perkembangan teknologi menyebabkan munculnya paradigma baru dalam sektor pendidikan. Salah satu perwujudan pesatnya pekembangan teknologi dalam sektor pendidikan adalah online tutoring. Online tutoring merupakan pembelajaran berbasis teknologi yang mengirimkan materi pembelajaran secara elektronik kepada pelajar melalui jaringan komputer. Dengan kehadiran online tutoring membuat mahasiswa dapat melakukan pembelajaran dengan waktu yang fleksibel. Online tutoring dapat dilakukan dengan cara meberikan instruksi 1:1 melalui obrolan web hingga tutorial terotomatisasi yang dapat mengatasai proses pembelajaran siswa menjadi lebih efektif. Penelitian ini akan berfokus untuk menjelaskan adopsi pengguna terhadap layanan online tutoring. Adopsi pengguna tidak hanya ditentukan oleh persepsi mereka terhadap penggunaan teknologi, tetapi juga oleh kecocokan teknologi dan tugas. Dengan kata lain, meskipun suatu teknologi dianggap maju, jika tidak sesuai dengan persyaratan tugas pengguna, mungkin mereka tidak akan mengadopsi teknologi tersebut. Menggunakan alat ukur structural equation modelling (SEM) dan dengan mengintegrasikan model task-technology of fit (TTF) dan model penerimaan teknologi (UTAUT), penelitian ini mengusulkan model adopsi pengguna layanan online tutoring. Hasil yang didapatkan dari penelitian ini adalah dari 10 hipotesis pada penelitian ini, 2 hipotesis yang pengaruhnya tidak signifikan. Hipotesis tersebut adalah: facilitating conditions dan task-technology fit terhadap behavioral intention. Dari hasil analisis usage didapatkan bahwa siswa SMA di Surabaya paling banyak menggunakan layanan online tutoring dengan tujuan untuk membantu memahami materi, dan fitur yang paling sering dipilih pada layanan online tutoring adalah belajar dengan video dan latihan soal.
===================================================================================================================================
Education is one of the important aspects to improve the quality of human resources. This requires a country to develop strategies for better quality education. The rapid development of technology has led to the emergence of a new paradigm in the education sector. One manifestation of the rapid development of technology in the education sector is online tutoring. Online tutoring is technology-based learning that sends learning material electronically to students through computer networks. With the presence of online tutoring, students can learn with flexible time. Online tutoring can be done by giving 1: 1instructions via web chat to an automated tutorial that can make the student learning process more effective. This research will focus on explaining user adoption of online tutoring services. User adoption is not only determined by their perception of the use of technology, but also by the suitability of technology and tasks. In other words, even if a technology is considered advanced, if it does not meet the requirements of the user's task, they may not adopt the technology. Using structural equation modeling (SEM) and by integrating the task-technology of fit (TTF) model and the technology acceptance model (UTAUT), this study proposes the adoption model for online tutoring service users. The results obtained from this study are from 10 hypotheses in this study, 2 hypotheses whose influence is not significant. The hypothesis is: facilitating conditions and task-technology fit to behavioral intention. From the results of usage analysis, it is found that high school students in Surabaya use the most online tutoring services with the aim to help understand the material, and the features most frequently chosen for online tutoring services are learning with videos and practice exercises.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Additional Information: | 3100020085451 RSMB 658.403 8 Ars a-1 |
Uncontrolled Keywords: | Online tutoring, Adopsi Teknologi, SEM, TTF, UTAUT |
Subjects: | H Social Sciences > HA Statistics > HA31.3 Regression. Correlation H Social Sciences > HB Economic Theory > HB801 Consumer behavior. H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD30.2 Knowledge management. L Education > LB Theory and practice of education > LB1029.S53 Educational games. Simulation methods L Education > LB Theory and practice of education > LB1044.87 Internet in education (e-learning). Virtual reality in education. |
Divisions: | Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Business Management > 61205-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Muhammad Haykal Arsyad |
Date Deposited: | 30 Dec 2021 04:46 |
Last Modified: | 06 Jan 2023 08:07 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/73267 |
Actions (login required)
View Item |