Giovanni, Ivan Jonathan (2023) Application Design as Learning Media about Effective Flirting in Dating Relationship Initiation for Male Mid-Adolescents. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Text
08511840000010-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Restricted to Repository staff only until 1 April 2025. Download (13MB) | Request a copy |
Abstract
Romantic relationships in adolescence improves relational skills in future relationships. Rejection in early-adolescence influences adolescents to behave more aggressively towards their partners in the future. In dating relationship initiation, if an individual mistakenly interpret flirting intention, they can escalate their behaviors into sexual coercion or sexual harassment. As adolescents mostly learned flirting from their peers and the internet, a simulation can be an effective media to give realistic expectations about dating. The research method was first started with data collection and analysis, followed with experimental research and design evaluation. Data were collected through literature study about courtship behaviors and flirting, followed by questionnaire to collect data about flirting behaviors of adolescents in Indonesia. The application concept was designed using brainstorming method based on similar existing applications and data collected prior. The application design was then evaluated by a visual novel game developer and psychologist through in-depth interviews. The high-fidelity prototype of the application was then tested to the target audience. This research aims to deliver an application about effective flirting in dating relationship initiation in the hope that it would give realistic expectations about dating and inspire male mid-adolescent to flirt more appropriately towards women. Future research related to dating relationships might benefit from using a dating simulation game as the output of this research.
===============================================================================================================================
Hubungan romantis pada remaja meningkatkan kemampuan berelasi dalam hubungan di masa depan. Penolakan pada masa remaja awal mempengaruhi remaja untuk bertindak lebih aggresif terhadap pasangan mereka di masa depan. Dalam penjajakan hubungan berpacaran, jika seseorang salah menginterpretasikan tujuan pendekatan, dia dapat meningkatkan perilakunya menjadi pemaksaan seksual atau pelecehan seksual. Karena remaja kebanyakan belajar cara pendekatan dari teman sebaya dan dari internet, maka sebuah simulasi dapat menjadi media efektif untuk memberikan ekspektasi realistis tentang berpacaran. Metode penelitian pertama diawali dengan pengumpulan dan analisa data, kemudian diikuti dengan penelitian eksperimental dan evaluasi desain. Data dikumpulkan melalui studi literatur tentang perilaku berpacaran dan cara pendekatan, diikuti dengan kuesioner untuk mengumpulkan data tentang perilaku pendekatan berpacaran pada remaja di Indonesia. Konsep aplikasi didesain dengan menggunakan metode brainstorming berdasarkan aplikasi serupa yang sudah ada dan data yang telah dikumpulkan sebelumnya. Desain aplikasi kemudian dievaluasi dengan pembuat permainan novel visual dan psikolog melalui interview mendalam. Hasil prototipe dari aplikasi kemudian diujicobakan pada calon pengguna. Penelitian ini bertujuan untuk menyampaikan sebuah aplikasi tentang cara pendekatan efektif pada penjajakan hubungan berpacaran dengan harapan agar aplikasi tersebut dapat memberikan ekspektasi realistis terhadap hubungan berpacaran dan menginspirasi remaja tengah laki-laki untuk melakukan pendekatan berpacaran lebih baik terhadap perempuan. Penelitian ke depannya yang berkaitan dengan hubungan berpacaran dapat mendapat manfaat dari menggunakan permainan simulasi berpacaran sebagai luaran dari penelitian ini.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Flirting, Adolescents, Relationship, Dating, Simulation, Game, Application |
Subjects: | G Geography. Anthropology. Recreation > GV Recreation Leisure > GV1469.15 Mobile games. G Geography. Anthropology. Recreation > GV Recreation Leisure > GV1469.2 Computer games L Education > LB Theory and practice of education > LB1029.S53 Educational games. Simulation methods |
Divisions: | Faculty of Creative Design and Digital Business (CREABIZ) > Visual Communication Design > 90241-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Ivan Jonathan Giovanni |
Date Deposited: | 12 Feb 2023 07:35 |
Last Modified: | 12 Feb 2023 07:35 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/96943 |
Actions (login required)
View Item |