Analisis Pengaruh Social Media Sales Intensity dan Competency pada UMKM untuk Rekomendasi Peningkatan Business Performance Satisfaction dengan Menggunakan Structural Equation Modeling

Balbeid, Nadhif Helmi (2023) Analisis Pengaruh Social Media Sales Intensity dan Competency pada UMKM untuk Rekomendasi Peningkatan Business Performance Satisfaction dengan Menggunakan Structural Equation Modeling. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05211940000149-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
05211940000149-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 October 2025.

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Konteks: Dengan penggunaan media sosial yang menjadi bagian dari kehidupan masyarakat indonesia. Penelitian ini menjelaskan hubungan antara intensitas penggunaan media sosial untuk manajemen hubungan pelanggan dan kepuasaan kinerja bisnis UMKM di Indonesia.
Permasalahan: Mengingat bahwa komunikasi di media sosial cenderung melibatkan lebih sedikit interaksi antarpribadi daripada komunikasi tatap muka, penggunaan media sosial untuk kegiatan CRM mungkin penting dalam memungkinkan pengusaha dengan kompetensi sosial yang rendah untuk berinteraksi dengan pelanggan guna meningkatkan kepuasan pelanggan.
Tujuan: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor mempengaruhi pemilik UMKM yang menggunakan media sosial secara intensif untuk CRM peningkatan terhadap kinerja bisnis sehingga dapat memberikan rekomendasi untuk peningkatan kinerja kepuasan bisnis.
Metode: Pengambilan sampel menggunakan survey kuesioner dan pengujian model penelitian dengan Partial Least Square – Structural Equation Modeling (PLS-SEM) sebagai metodologi dalam, survey penelitian ini mengidentifikasi empat variabel yaitu Social Media use Intensity for CRM, Social Competency, Business Performance Satisfaction, dan Social Media Sales Intensity
Hasil: Hasil dari penelitian ini ditemuakan bahwa kompetensi sosial dan penggunaan CRM di media sosial memiliki pengaruh signifikan terhadap kinerja kepuasan bisnis UMKM. Selain itu, didapatkan perbedaan faktor budaya dan sosial yang membuat intensitas penjualan di media sosial dan kompetensi sosial tidak berpengaruh untuk memoderasi hubungan intensitas penggunaan CRM di media sosial dengan kinerja kepuasan bisnis.
Manfaat: Harapan dari penelitiam ini ialah mampu memberikan implementasi intensitas penggunaan media sosial untuk CRM dan dampaknya terhadap kepuasaan kinerja bisnis UMKM. Hal tersebut akan memberikan dorongan baru bagi para wirausaha untuk menyusun dan mengelola strategi CRM yang mengarah pada kepuasan pelanggan yang lebih baik.
================================================================================================================================
Context: With the use of social media is part of the life of Indonesian people. This study describes the relationship between the intensity of social media use and customer relationship management and the satisfaction of MSME business performance in Indonesia.
Problem: Given that communication on social media tends to involve less interpersonal interaction than face-to-face communication, the use of social media for CRM activities may be important in enabling entrepreneurs with low social competence to interact with customers to increase customer satisfaction.
Purpose: This study aims to determine the factors that influence MSME owners who use social media intensively to improve CRM on their business performance, in order to provide recommendations for enhancing business performance satisfaction.
Method: Sampling using a survey questionnaire and testing the research model with Partial Least Square – Structural Equation Modeling (PLS-SEM) as a method in this research, this survey research identified four variables, namely Intensity of Social Media Use for CRM, Social Competence, Business Performance Satisfaction, and Social Media Sales Intensity
Results: The findings of this study reveal that social competency and social media CRM usage have a significant influence on SMEs' business performance satisfaction. Additionally, it was observed that cultural and social factors create differences where social media sales intensity and social competency do not moderate the relationship between social media CRM usage intensity and business performance satisfaction.
Benefits: The hope of this researcher is to be able to provide an implementation of the intensity of using social media for CRM and its impact on the satisfaction of MSME business performance. This will provide a new impetus for entrepreneurs to develop and manage CRM strategies that lead to better customer satisfaction.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Customer Relationship Management, UMKM, Search Equation Modelling, Media Sosial, Social Media
Subjects: H Social Sciences > HF Commerce > HF5415.5 Customer services. Customer relations
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Information System > 57201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Nadhif Helmi Balbeid
Date Deposited: 19 Jul 2023 07:57
Last Modified: 19 Jul 2023 07:57
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/98591

Actions (login required)

View Item View Item