Rancang Bangun Game Edukasi Petualangan Menangkap Penjahat menggunakan Sistem Database

Anjasmara, Titian Pamungkas (2024) Rancang Bangun Game Edukasi Petualangan Menangkap Penjahat menggunakan Sistem Database. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 05111940000046-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
05111940000046-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only until 1 April 2026.

Download (4MB) | Request a copy

Abstract

Carmen Sandiego merupakan franchise popular yang dikembangkan berdasarkan permainan awal mereka yakni Where in the World is Carmen Sandiego. Subjek yang dikembangkan dalam permainan ini adalah geografi dunia. Jika terdapat kekeliruan dalam informasi atau perubahan informasi karena perubahan waktu, informasi dalam permainan menjadi keliru dan perlu untuk membuat permainan baru atau melakukan update. Ide utama dari Tugas Akhir ini adalah mengembangkan sebuah permainan petualangan yang mirip dengan menggunakan tema Indonesia. Pengetahuan geografi dunia yang digunakan dalam permainan disesuaikan dengan tema, yaitu budaya daerah di Indonesia. Untuk menghindari kemungkinan misinformasi, informasi dalam permainan berasal dari database yang diambil menggunakan API sehingga data bisa diperbarui sewaktu-waktu jika terdapat kekeliruan. Permainan dibangun menggunakan Unity Engine dan dibuat untuk platform mobile dan PC. Rancangan permainan Carmen Sandiego: Indonesia berhasil dibuat dengan dua mode permainan, yaitu mode acak dan mode alur. Pemain memenangkan permainan dengan mengunjungi kota dan menebak ciri penjahat dengan benar. Hasil pengujian dapat dilihat pada subbab 4.5. Edukasi berhasil tersalurkan melalui petunjuk kota selanjutnya dengan hasil pengujian pengguna yang dapat dilihat pada subbab 4.6. Mode acak dibuat menggunakan urutan kota secara acak dan penjahat secara acak, sedangkan mode alur dibuat menggunakan urutan kota dan penjahat yang telah ditentukan dengan hasil pengujian yang dapat dilihat pada subbab 4.5.1. Basis data berhasil dibuat dengan menggunakan MariaDB dan diakses melalui halaman website dan API yang dibuat menggunakan Laravel pada laman carmensid.my.id. Admin dapat mengubah data permainan sewaktu-waktu pada laman tersebut. Hasil pengujian basis data dapat dilihat pada subbab 4.4.
=================================================================================================================================
Carmen Sandiego is a popular franchise developed based on their initial game, Where in the World is Carmen Sandiego. This game is an educational adventure-themed game that aims to catch criminals around the world. The subject developed in this game is world geography. The knowledge used corresponds to the time the game is developed. If there are misinformation or changes in the information due to changes in time, the information in the game becomes wrong and it is necessary to create a new game or update it. The main idea of this final project is to develop a similar adventure game using an Indonesian theme. The knowledge of world geography used in the game is adapted to the theme, namely regional culture in Indonesia. To avoid the possibility of misinformation, information in the game comes from a database that is retrieved using the API so that the data can be updated at any time if there are errors. The game was built using the Unity Engine and made for mobile platforms. The game design for Carmen Sandiego: Indonesia was successfully created with two game modes, namely random mode and flow mode. Players win the game by visiting the town and correctly guessing the characteristics of the villain. Test results can be seen in subchapter 4.5. Education was successfully delivered through further city guidance with user testing results which can be seen in subchapter 4.6. Random mode is created using a random order of cities and random criminals, while plot mode is created using a predetermined sequence of cities and criminals with test results which can be seen in subsection 4.5.1. The database was successfully created using MariaDB and accessed via the website page and API created using Laravel on the carmensid.my.id page. Admin can change game data at any time on this page. The results of database testing can be seen in subchapter 4.4.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Carmen Sandiego, Permainan Petualangan, Database, Kota, Indonesia, Adventure game, Database, City
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation > GV Recreation Leisure > GV1469.15 Mobile games.
L Education > LB Theory and practice of education > LB1029.S53 Educational games. Simulation methods
Divisions: Faculty of Intelligent Electrical and Informatics Technology (ELECTICS) > Informatics Engineering > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Titian Pamungkas Anjasmara
Date Deposited: 08 Feb 2024 16:44
Last Modified: 08 Feb 2024 16:44
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/106487

Actions (login required)

View Item View Item