Kautsar, Dimas Arya (2022) Pembuatan Virtual Reality Prosedur Uji Tarik Benda Kerja Baja ST 37 Berstandar Astm E8 Sebagai Aplikasi Lab Virtual Laboratorium Material Dan Metalurgi. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
![]() |
Text
10211810000033-Undergraduate Thesis.pdf Download (6MB) |
Abstract
Pada pandemi Covid-19 yang sedang melanda di seluruh dunia saat ini diharapkan pembuatan aplikasi praktikum uji tarik dengan memasukkannya ke dalam Virtual Reality dapat mempermudah aksesibilitas pengguna laboratorium material dan metalurgi dalam menggunakan mesin uji tarik untuk mendapatkan pengalaman yang hampir sama sebagai orientasi penggunaan laboratorium uji tarik dan sebagai media pembelajaran bagi mahasiswa sebelum masuk kedalam laboratorium sebenarnya. Untuk memenuhi kebutuhan tersebut maka dibuat aplikasi 3D Virtual Reality : “Virtual reality prosedur uji tarik benda kerja berstandar ASTM E8 sebagai aplikasi lab virtual laboratorium material dan metalurgi”. Aplikasi virtual reality uji tarik ini merupakan aplikasi yang digunakan untuk melakukan pengujian uji tarik dengan standar baja ASTM E8 dengan jenis baja ST 37 yang akan menampilkan hasil pengujian yang sudah diperhitungkan menggunakan mesin uji tarik asli di laboratorium material dan metalurgi menggunakan Unity 3D engine sebagai aplikasi pembuatan VR. Dalam memperoleh data yang diperlukan peneliti perlu melakukan studi literatur mengenai cara pembuatan aplikasi virtual reality menggunakan aplikasi Unity dan melakukan studi lapangan dengan melakukan pengujian tarik secara langsung menggunakan spesimen baja ST 37 berstandar ASTM E8. Setelah itu dilanjutkan dengan pembuatan asset aplikasi yang terdiri dari asset 2D dan asset 3D. Asset 2D dibuat menggunakan aplikasi Canva untuk file gambar dan Adobe Premiere Pro untuk file video. Asset 3D dibuat menggunakan Sketchup untuk asset environment aplikasi VR dan menggunakan Solidworks untuk asset alat UTM dan spesimen. Setelah semua asset jadi dilanjutkan dengan input asset kedalam aplikasi untuk pembuatan skenario pengujian didalam VR menggunakan aplikasi Unity. Hasil dari penelitian yang dilakukan adalah berupa aplikasi virtual uji tarik
berbentuk file .apk yang dijalankan pada perangkat Oculus Quest 2. Aplikasi virtual uji Tarik diharapkan mampu memberikan gambaran visual serta pengalaman melakukan uji tarik di laboratorium material dan metalurgi seperti aslinya, sehingga dapat menjadikan aplikasi ini sebagai media pengenalan serta pembelajaran pada mata kuliah material dan metalurgi.
==================================================================================================================================
In the current Covid-19 pandemic that is currently engulfing the world, it is hoped that the creation of a tensile test practicum application by inserting it into Virtual Reality can facilitate the accessibility of material and metallurgical laboratory users in using tensile testing machines to get almost the same experience as the orientation of using a tensile test laboratory. and as a learning medium for students before entering the actual laboratory. To meet these needs, a 3D Virtual Reality application was created: "Virtual reality tensile test procedure for workpieces with ASTM E8 standards as a virtual lab application for materials and metallurgy laboratories". This virtual reality tensile test application is an application that is used to perform tensile test tests with ASTM E8 steel standards with ST 37 steel types which will display calculated test results using an original tensile testing machine in the materials and metallurgical laboratory using the Unity 3D engine as a manufacturing application. VR. In obtaining the required data, researchers need to conduct a literature study on how to make virtual reality applications using the Unity application and conduct field studies by conducting direct tensile tests using ST 37 steel specimens with ASTM E8 standards. After that proceed with the creation of application assets consisting of 2D assets and 3D assets. 2D assets are created using the Canva application for image files and Adobe Premiere Pro for video files. 3D assets were created using Sketchup for the VR application environment assets and using Solidworks for UTM tool assets and specimens. After all the assets are finished, it is continued with asset input into the application for making test scenarios in VR using the Unity application. The results of the research carried out are in the form of a virtual tensile test application in the form of an .apk file that is run on the Oculus Quest 2 device. The virtual tensile test application is expected to be able to provide a visual description and experience of performing tensile tests in a material and metallurgical laboratory like the original, so that this application can be made as a medium for introduction and learning in materials and metallurgy courses.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Additional Information: | RSMI 620.112 Kau p-1 2022 |
Uncontrolled Keywords: | Virtual Reality, Uji Tarik, Oculus Quest 2, Unity 3D Engine |
Subjects: | T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA433 Strength of materials. |
Divisions: | Faculty of Vocational > Mechanical Industrial Engineering (D4) |
Depositing User: | Mr. Marsudiyana - |
Date Deposited: | 26 Feb 2025 06:10 |
Last Modified: | 26 Feb 2025 06:10 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/118908 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |