Analisis Uji Ketahanan Coating Nanosilika dan Geopolimer Sebagai Ketahanan Panas dan Korosi Pada ASTM A36

Bataviandi, Fendy Arga Discara (2018) Analisis Uji Ketahanan Coating Nanosilika dan Geopolimer Sebagai Ketahanan Panas dan Korosi Pada ASTM A36. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04311440000027-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
04311440000027-Undergraduate_Theses.pdf

Download (4MB) | Preview

Abstract

Kapal merupakan salah satu alat transportasi penting sebagai penghubung komuditas industri antar pulau. Masalah yang banyak terjadi pada kapal adalah korosi dan kebakaran. Korosi terjadi pada logam yang bereaksi dengan udara dan air. Sedangkan kebakaran kapal merupakan salah satu resiko yang dapat terjadi kapan saja dan dimana saja. Untuk mengantisipasi korosi dan kebakaran yang terjadi pada kapal diperlukan bahan yang tahan terhadap korosi, panas dan tahan api. Dalam penelitian ini digunakan nanosilika dan geopolimer sebagai bahan dasar pelapisan (coating). Adapun tujuan dari penelitian ini yaitu mengetahui komposisi terbaik, kemampuan heat resistant dan laju korosi pada coating nanosilika dan geopolimer. Pembuatan nanosilika menggunakan metode sol-gel karena prosesnya lebih mudah, kemurnian produk sangat tinggi dan berlangsung pada suhu rendah. Geopolimer memiliki sifat keras, tahan terhadap cuaca dan bahan kimia. Pembuatan coating nanosilika dan geopolimer dengan variasi 1%, 2%, dan 3% nanosilika dari berat abu terbang. Dilakukan karakterisasi nanosilika menggunakan Scanning Electron Microscopy (SEM), Thermogravimetry Analysis (TGA) dan laju korosi. Dari hasil karakterisasi coating nanosilika dan geopolimer menghasilkan komposisi terbaik yaitu pada 3% nanosilika dengan ketahanan panas mencapai suhu 560ºC, penurunan berat sebesar 15,2%, dan laju korosi sebesar 0,2185 mm/year. ================================================================================================================== The vessel is an important transportation to connect inter-island industrial commodities. The most common problems that to be found at ship are corrosion and to be caught on fire. Corrosion occurs in metal that get chemical reaction with air and water. While the fire of the ship is one of the risks that can occur anytime and anywhere. In order to anticipate corrosion and fire on ship, needed materials that are resistant to corrosion, heat, and fire. Nanosilica and geopolymer as material coating is used on this study. The purpose of this research is to know the best composition, heat resistant capability, and corrosion rate on nanosilica and geopolymer coating. Nanosilica is made by Sol-gel method that has easier process, very high purity of the product, and it occurs at low temperature. Geopolymer has a solid properties, resistant to weather and chemicals. Nanosilica and geopolymer coating is made from variations of 1%, 2%, and 3% nanosilica of geopolymer weight. The nanosilica is characterized using Scanning Electron Microscopy (SEM), Thermogravimetry Analysis (TGA), and corrosion rate. The result of nanosilica and geopolymer coating characterization shows value of best composition on 3% of nanosilica with heat resistant capability reach 560ºC, weight loss of 15,2%, and corrosion rate of 0,2185 mm/year.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Coating, Geopolimer, Metode Sol-Gel, Nanosilika
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA418.74 Corrosion and anti-corrosives
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA491 Metal coating.
T Technology > TN Mining engineering. Metallurgy > TN295 Fly ash
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Fendy Arga Discara Bataviandi
Date Deposited: 01 Jul 2024 06:29
Last Modified: 01 Jul 2024 06:29
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/54294

Actions (login required)

View Item View Item