Optimasi Konstruksi Pilar Penyangga Helideck Kp Yudistira 73 Meter

Caesario, Albert (2019) Optimasi Konstruksi Pilar Penyangga Helideck Kp Yudistira 73 Meter. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of LAPORAN TA_ALBERT_04111540000012.pdf]
Preview
Text
LAPORAN TA_ALBERT_04111540000012.pdf

Download (19MB) | Preview
[thumbnail of 04111540000012-Undergraduate_Thesis.pdf] Text
04111540000012-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (19MB)

Abstract

Produk teknologi pada dasarnya harus bisa mempermudah kehidupan manusia dalam memenuhi kebutuhan-kebutuhannya secara umum ataupun khusus. Kapal patroli Yudistira 8003 adalah salah satu produk teknologi perkapalan dalam negeri yang didesain khusus untuk penjagaan ketertiban dan keamanan negara dengan fitur utama kecepatan jelajah 18 Knot, kemampuan angkut 62 personel, sebuah helideck dan dilengkapi oleh meriam tempur haluan. Setiap fitur yang disematkan harusnya dapat memuaskan kebutuhan dan keinginan bagi penggunanya, memenuhi standar teknis dan legal serta memperhatikan nilai ekonomis KP. Yudistira 8003 didefinisikan overdesign dan tidak memuaskan kebutuhan bagi pengguna ataupun pemilik kapal berdasarkan konfigurasi konstruki pilar penyangga helideck pada bagian buritan yang dianggap terlalu banyak. Area tersebut seharunysa difungsikan untuk area apel personel. Untuk memverifikasi sekaligus mencari solusi akan permasalahan tersebut peneliti melakukan pengujian dan optimasi konstruksi dengan cara mengurangi jumlah pilar penyangga. Penelitian diawali dengan pengujian kondisi tegangan struktur dengan konfigurasi pilar existing, pengurangan jumlah pilar satu-persatu dengan sejumlah skenario konfigurasi pilar, pengujian setiap skenario, penentuan skenario dan pengujian ulang dengan berbagai variasi pembebanan. Pengujian dilakukan dengan metode elemen hingga secara numerik dan hasil pengujian akan dibandingkan dengan standar teknis klas. Hasil pengujian menunjukan tegangan maksimum yang terjadi dengan konstruksi existing adalah sebesar 42,83 MPa untuk tegangan Von Misses dan tegangan kompresi maksimum pada pilar sebesar 9,38 MPa. Struktur existing terdapat 20 pilar penyanggah. Setelah dilakukan optimasi didapatkan jumlah pilar penyangga sebanyak 4 buah pilar dengan dimensi pilar yang sama. Tegangan Von Misses yang terjadi sebesar 95,83 MPa dan tegangan kompresi pilar maksimum sebesar 22,58 MPa dengan batasan tegangan izin maksimum sebesar 175 MPa untuk tegangan Von Misses dan 165 MPa untuk tegangan kompresi. ==============================================================================================================================
Technology product must be able to facilitate human life in meeting their needs in general or specifically. Patrol Boat KP. Yudistira is a domestic naval engineering product which specifically designed to uphold national orderliness and security. The boat’s main features are the 18 Knots for cruising speed, 62 personnel capacity, a helideck facility and equipped with a bow naval canon. Each embedded features must be able to satisfy the user and owners, techincal standarts, legals and economic value must also be considered. KP. Yudistira 8003 was defined by owner as a overdesign product and it doesn’t satisfy the user needs based on pillars construction configurations under helideck which is assumed to much pillars are installed on stern deck area. Those area is designed to personel rally. To find clarity and solutions for the problem, the researcher did several testing and optimization for the helideck construction by reducing the number of pillar. Research began with structure stress testing on simulated existing construction model, one by one pillar reducing with several pillar configuration scenarios, scenarios testing, set up a scenario and did a re-simulation with several additional load conditions. Tests are held with numerical finite element method and the results are compared with class engineering standarts. The results showed the maximum stress occur in exisiting pillar configuration model was 42,83 MPa for global Von Misses stress and 9,38 MPa for maximum compressive stress on pillar. Existing configuration have 20 pillars. After the model was optimized, the number of pillar is changed from 20 to 6 pillars with same structural dimension. The Von Misses stress was 95,83 MPa and compressive stress was 22,58 MPa with the maksimum permissible are 175 MPa for Von Misses stress and 165 MPa for compressive stress.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: helideck, optimasi, pilar, tegangan.
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA347 Finite Element Method
T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General) > TA645 Structural analysis (Engineering)
V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: mr Albert Caesario
Date Deposited: 29 Jul 2024 03:09
Last Modified: 29 Jul 2024 03:09
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/67220

Actions (login required)

View Item View Item