Analisis Probabilitas Keterlambatan Ongoing Project Pembangunan Kapal Tanker

Adjie, Topan Ade Sukma (2019) Analisis Probabilitas Keterlambatan Ongoing Project Pembangunan Kapal Tanker. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04311540000091-Undergraduate_Theses.pdf]
Preview
Text
04311540000091-Undergraduate_Theses.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Dalam suatu proyek seringkali dijumpai masalah keterlambatan, hal ini dapat diakibatkan oleh keterlambatan material, perencanaan yang tidak sesuai, dll. Jika hal tersebut diabaikan maka dampak buruk yang diakibatkan tidak lain adalah hilangnya rasa kepercayaan klien terhadap perusahaan. Saat ini PT DPS mendapatkan proyek pembangunan kapal tanker, namun seiring berjalannya waktu terdapat indikasi bahwa proyek akan mengalami keterlambatan. Untuk itu diperlukan suatu penelitian untuk mengetahui probabilitas keterlambatan proyek tersebut, dalam penelitian ini dengan menggunakan metode simulasi Monte Carlo serta dibantu oleh metode PDM dalam membuat network diagramnya. Dari hasil pembuatan diagram jaringan dengan metode Precedance Diagram Method, didapatkan hasil berupa lintasan kritis pada proyek yaitu kegiatan A-I-Q-B-Y-X-AL-C-D-E-F-G-H, dengan total durasi penyelesaian pengerjaan proyek selama 583 hari kerja. Setelah diketahui total durasi proyek serta lintasan kritisnya, maka dapat dilanjutkan untuk simulasi Monte Carlo, dengan data diagram jaringan yang digunakan sebagi persamaan atau proses dalam simulasi. Serta tiga angka estimasi waktu (waktu optimis, waktu pesimis, dan waktu yang sering terjadi) yang digunakan sebagai input pada simulasi, tepatnya untuk membatasi bilangan acak pada simulasi Monte Carlo. Hasil dari simulasi ini dengan iterasi sebanyak 1000 kali didapatkan peluang proyek selesai kurang dari 583 hari adalah 22%, sebaliknya peluang proyek selesai lebih dari 583 hari adalah 78%.
=========================================================
In a project there are often delays, it can be caused by material delays, improper planning, techniques and labor factor, etc. If this is ignored, the bad impact caused for example loss of the client's trust in the company. At the present, PT DPS is getting a tanker construction project, but as the work progresses there are indications that the project have a delay. For this reason, a study is needed to determine the probability of delay in the project, in this study using the Monte Carlo simulation method and assisted by the PDM method in making network diagrams. The results of making network diagrams with the Precedance Diagram Method, are in the form of a critical path on the project, namely the activities of A-I-Q-B-Y-X-AL-C-D-E-F-G-H, with a total duration of completion of project for 583 working days. After knowing the total duration of the project and its critical path, it can be continued for Monte Carlo simulations, with network diagram data used as equations or processes in the simulation. As well as three time estimation numbers (optimistic time, pessimistic time, and average time) that are used as input to the simulation, specially to limit random numbers to Monte Carlo simulations. The results of this simulation with an iteration of 1000 times were found that the opportunity for the project to be completed in less than 583 days was 22%, whereas the probability of the project being completed more than 583 days was 78%.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Kegiatan Kritis, Probabilitas, Precedence Diagram Method, Monte Carlo.
Subjects: T Technology > TH Building construction > TH438 Construction industry--Management. Project management.
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Ocean Engineering > 38201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Adjie Topan Ade Sukma
Date Deposited: 24 Jun 2024 05:20
Last Modified: 24 Jun 2024 05:20
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/68708

Actions (login required)

View Item View Item