Dharmata, Wirya (2020) Analisis Gerakan Kapal Trimaran Tipe Umanned Surface Vehicles dengan Eksperimen dan Metode Numerik. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
04111540000006-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version Download (3MB) | Preview |
Abstract
Kapal trimaran USV ini merupakan sebuah kapal militer yang diproyeksikan sebagai kapal patroli dengan misi pengintaian. Jika dibandingkan dengan kapal monohull kapal trimaran memiliki kelebihan yaitu sarat yang lebih rendah, lebar yang lebih besar serta wetted area yang lebih kecil yang membuat daya yang dibutuhkan untuk menggerakkan kapal trimaran lebih kecil jika dibandingkan dengan kapal monohull. Tugas akhir ini mengkaji gerakan (seakeeping) kapal trimaran USV tersebut. Kemampuan gerak kapal (seakeeping) merupakan salah satu aspek penting yang berkaitan dengan keselamatan kapal, akibat gaya-gaya luar yang bekerja pada kapal. Gerakan yang ditimbulkan juga akan mempengaruhi kenyamanan (seasickness) terhadap awak kapal. Ada enam macam gerakan kapal dilaut yaitu tiga gerakan translasi (surging, swaying, heaving) dan tiga gerakan rotasi (rolling, pitching, yawing). Analisa gerakan kapal ini dilakukan dengan metode permodelan numeris dan pengujian model kapal di towing tank. Pengujian di towing tank dilakukan pada periode 1.2 s, 1.4 s, 1.8 s, 2.4 s, 3.5 s, dan 4.0 s. Permodelan numeris menggunakan Ansys Aqwa. Kapal divariasikan dengan kecepatan 10 Knot, 15 Knot dan 20 Knot serta heading angle 90°, 135°, dan 180°. Kapal diasumsikan beroperasi pada sea state 1 sampai dengan sea state 3. Dari hasil penelitian tersebut didapatkan nilai dari Root Mean Square (RMS) setiap gerakan kapal yang divariasikan dengan kecepatan serta sudut datang gelombang dan vertical acceleration pada bow kapal. Didapatkan hasil RMS Maksimum untuk gerakan Roll yaitu 2.122° pada kecepatan kapal 10 Knot dan heading angle 90° serta untuk gerakan pitch yaitu 1.83 pada kecepatan kapal 20 Knot dan heading angle 90°. Serta nilai dari vertical acceleration maksimun didapatkan pada saat kapal bergerak dengan kecepatan 20 Knot pada heading angle 90° sebesar 0.329 m/s2. Dimana maksimum kriteria pada NATO STANAG 4154 untuk RMS pitch adalah 1.5°, RMS Roll adalah 4.0° dan RMS vertical acceleration adalah 0.2 g atau 1.962 m/s2.
===================================================================================================================================
The USV trimaran ship is a military ship which projected as a patrol ship with scouting mission. Compared to the monohull vessel, the trimaran has lower draft, greater width and smaller watted area which makes less power needed to operate the trimaran ship compared to monohull vessel. This research study the motion of USV trimaran ship. Motion of ship (seakeeping) is one of the important aspect of ship related to it’s safety, caused by the external forces acting on the ships. And also motion caused by the sea will affect the comfort (seasickness) of the crew. There are six kind motions of ship in the sea which is three translation motions (surge, sway, heave) and three rotational motions (roll, pitch, yaw). Motion analysis using numerical modelling and ship model test in towing tanks. Towing tank test is carried out in periods of 1.2 s, 1.4 s, 1.8 s, 2.4 s, 3.5 s, and 4.0 s. Numerical modeling use Ansys Aqwa. The ship varied with speeds of 10 Knots, 15 Knots, and 20 Knots also with 90°, 135°, and 180° heading angle with asumption ship operated in sea state 1 until sea state 3. The result of this research contains the value of Root Mean Square (RMS) each motion of ship and varied with speeds and heading angle, and also the value of vertical acceleration at ship’s bow. The maximum RMS results for the roll motion is 2.122° with 10 Knots speed and 90° heading angle, and for the pitch motion the maximum result is 1.83° at 20 Knots speed and 90° heading angle. The maximum value of vertical acceleration is obtained when the USV trimaran ship moves with 20 Knots speed at 90° heading angle, the result is 0.329 m/s2. Where the maximum criteria of NATO STANAG 4154 for RMS pitch is 1.5°, RMS roll is 4.0° and RMS vertical acceleration is 0.2 g or 1.962 m/s2.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Additional Information: | 3100020085269 RSPe 623.812 Dha a-1 |
Uncontrolled Keywords: | Gerakan, Trimaran, Ansys Aqwa, motion, trimaran, Ansys Aqwa |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM161 Ships--Hydrodynamics |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Naval Architecture and Shipbuilding Engineering > 36201-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Wirya Dharmata |
Date Deposited: | 06 Jan 2023 08:36 |
Last Modified: | 06 Jan 2023 08:36 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/73246 |
Actions (login required)
View Item |