Ar Rifqy, Muhammad Faishal (2020) Analisa Penambahan Pelindung Propeller Pada Self Propeller Oil Barge (SPOB) 3200 Dwt Dengan Menggunakan Metode CFD. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Preview |
Text
04211746000002-Undergraduate_Thesis.pdf Download (3MB) | Preview |
Abstract
Indonesia merupakan negara kepulauan terbesar dengan wilayah laut yang sangat luas mencapai 2/3 wilayah indonesia. Sehingga kapal merupakan sarana transportasi yang penting digunakan untuk menuju pulau lain termasuk pengiriman bahan bakar. Salah satu sarana transportasi untuk mengirimkan bahan bakar adalah kapal Self Propeller Oil Barge (SPOB). Akan tetapi pada setiap pelayaran kapal tersebut mengalami kendala dengan banyaknya limbah sisa penebangan kayu yang ditemui di sungai Kapuas dan Barito yang mengakibatkan rusaknya propeller sehingga mengurangi efisiensi dari propeller tersebut. Dari permasalahan diatas pada tugas akhir ini menambahkan pelindung propeller berupa plat dengan ukuran 5000 mm x 100 mm x 12 mm dengan jumlah 12 untuk melindungi propeller dari sampah tersebut. Setelah ditambahkan pelindung propeller dilakukan analisa tahanan dan aliran pada pelindung propeller yang sudah dirancang. Hasil dari analisa tahanan kapal sebelum ditambahkan pelindung propeller adalah 46,985 kN dan setelah ditambahkan pelindung propeller tahanan kapal berubah menjadi 47,805 kN. Terdapat penambahan tahanan sebesar 1.7 % setelah ditambahkan pelindung propeller. untuk perhitungan daya penggerak utama setelah ditambahkan pelindung propeller adalah 355.98 kW.
=================================================================================================================================
Indonesia is the largest archipelago country with a very wide sea area reaching 2/3 of Indonesia's territory. So the ship is an important means of transportation used to go to other islands including fuel delivery. One means of transportation to transport fuel is the Self Propeller Oil Barge (SPOB). However, on each voyage the ship encountered problems with the large amount of wood logging residue that was found in the Kapuas and Barito rivers which caused damage to the propeller thereby reducing the efficiency of the propeller. According to the problems above in this final project, add a propeller protector in the form of a plate with a size of 5000 mm x 100 mm x 12 mm with a total of 12 to protect the propeller from the garbage. After the propeller protector is added, resistance and flow analysis is carried out on the designed propeller protector. The result of ships resistance analysis before adding propeller protector is 46,985 kN and after adding propeller protector the ship resistance changes to 47,805 kN. There is an additional resistance of 1.7% after the propeller protector is added. for the calculation of the main driving force after adding a propeller shield is 355.98 kW.
Item Type: | Thesis (Other) |
---|---|
Additional Information: | RSSP 623.873 Arr a-1 2020 |
Uncontrolled Keywords: | CFD, SPOB, Tahanan |
Subjects: | V Naval Science > VM Naval architecture. Shipbuilding. Marine engineering > VM751 Resistance and propulsion of ships |
Divisions: | Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis |
Depositing User: | Muhammad Faishal Ar Rifqy |
Date Deposited: | 26 Apr 2024 01:45 |
Last Modified: | 26 Apr 2024 01:45 |
URI: | http://repository.its.ac.id/id/eprint/73485 |
Actions (login required)
View Item |