Analisis Implementasi Konverter Buck & Boost Pada Motor Induksi Tiga Fasa

Thoriq, Fadhlurrohman (2020) Analisis Implementasi Konverter Buck & Boost Pada Motor Induksi Tiga Fasa. Other thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[thumbnail of 04211240000098-Undergraduate_Thesis.pdf]
Preview
Text
04211240000098-Undergraduate_Thesis.pdf

Download (2MB) | Preview

Abstract

Pada saat ini mulai dikenal teknologi penggerak utama menggunakan motor AC atau biasa disebut Sistem Propulsi Listrik (Electric Propultion). Motor AC yang biasanya digunakan adalah Motor Induksi Tiga Fasa. Dalam rangkaian Sistem propulsi listrik sering menggunakan konverter DC to DC untuk meningkatkan efisiensi dari sistem. Oleh karena itu, perlu adanya konveter DC yang mampu mengurangi riak gelombang tegangan masukan untuk menambah efisiensi sistem. Konverter buck & boost merupakan salah satu jenis rangkaian penaik atau penurun tegangan. Hasil keluaran tegangan output mempunyai polaritas yang berkebalikan dengan tegangan input. Aliran energi pada konverter buck & boost terjadi pada kapasitor pentransfer tegangan, sehingga nilai tegangan yang hasilkan lebih stabil. Konverter buck & boost memiliki induktor di sisi input yang berfungsi sebagai filter untuk ripple gelombang tegangan masukan. Pada Tugas Akhir ini, akan disimulasikan konverter buck & boost untuk mengurangi riak tegangan masukan pada Motor Induksi Tiga Fasa sehingga meningkatkan effisiensi dari rangkaian. Konverter buck & boost dapat menaikkan rata-rata tegangan dari 7.791 Volt menjadi 10.744 Volt. Kemudian konverter buck & boost dapat digunakan untuk menurunkan tegangan dari 11.098 Volt menjadi 691 Volt. Selain itu konverter buck & boost juga dapat digunakan untuk menaikkan tegangan dari 690 Volt menjadi 11.058 Volt.
=========================================================
At this time began to be known as the main driving technology using an AC motor or commonly called the Electric Propulsion System. The AC motor that is commonly used is the Three Phase Induction Motor. In a series of electrical propulsion systems often use DC to DC converters to increase the efficiency of the system. Therefore, it is necessary to have a DC converter that can reduce the input voltage wave ripple to increase system efficiency. The buck & boost converter is a type of voltage-boosting or reducing circuit. The output voltage has an opposite polarity to the input voltage. The energy flow in the buck & boost converter occurs in the voltage transfer capacitor, so the voltage value produced is more stable. The buck & boost converter has an input side inductor which functions as a filter for the input voltage wave ripple. In this Final Project, a buck & boost converter will be simulated to reduce the input voltage ripple in the Three Phase Induction Motor, thereby increasing the efficiency of the circuit. The buck & boost converter can increase the average voltage from 7,791 Volts to 10,744 Volts. Then the buck & boost converter can be used to reduce the voltage from 11,098 Volts to 691 Volts. Besides the buck & boost converter can also be used to increase the voltage from 690 Volts to 11,058 Volts.

Item Type: Thesis (Other)
Uncontrolled Keywords: Motor Induksi Tiga Fasa, Konverter buck & boost, Riak Tegangan, Three Phase Induction Motor, Buck & Boost Converter, Voltage Ripple
Subjects: T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK2785 Electric motors, Induction.
T Technology > TK Electrical engineering. Electronics Nuclear engineering > TK7872 Electric current converters, Electric inverters.
Divisions: Faculty of Marine Technology (MARTECH) > Marine Engineering > 36202-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Fadhlurrohman Thoriq
Date Deposited: 26 Aug 2020 03:44
Last Modified: 20 Dec 2023 08:53
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/80784

Actions (login required)

View Item View Item