Rancang Bangun Aplikasi Permainan Simulasi Perkuliahan Mahasiswa

Dinasufia, Pametri (2020) Rancang Bangun Aplikasi Permainan Simulasi Perkuliahan Mahasiswa. Undergraduate thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
05111540000041-Undergraduate_Thesis.pdf - Accepted Version
Restricted to Repository staff only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Saat ini permainan simulasi telah banyak dikembangkan oleh para pengembang permainan, namun untuk permainan simulasi yang memanfaatkan jenis permainan seperti permainan papan yang sudah ada masih kurang. Dengan dibuatnya simulasi dengan memanfaatkan jenis permainan papan, pemain akan terasa lebih familiar dengan permainan tersebut dan mudah untuk menyerap sisi simulasi dari permainan simulasi. Contoh permainan papan yang akan diterapkan di dalam Tugas Akhir ini adalah permainan papan monopoli. Untuk penerapan permainan simulasi berbasis monopoli ini, digunakan pemodelan Finite State Machine (FSM). FSM merupakan sebuah metodologi perancangan sistem kontrol yang menggambarkan tingkah laku atau prinsip kerja sistem dengan menggunakan State (keadaan), Event (kejadian), dan Action (aksi). Sebagai sebuah metodologi perancangan sistem control, penerapan FSM telah banyak diterapkan pada perangkat lunak, khususnya ada permainan. Permainan simulasi yang bernama Simulasi Perkuliahan Mahasiswa ini menggunakan FSM sebagai diagram model alur permainan dan monopoli sebagai aturan mainnya. Permainan ini menyimulasikan bagaimana kehidupan mahasiswa dengan berbagai skenario yang dibuat secara random, seperti menjadi mahasiswa yang merantau ataupun tidak merantau. Hasil ending juga ditentukan berdasarkan parameter status selama permainan berlangsung. Parameter status tersebut adalah parameter energy, health, social, fun, uang, dan IPK. Hasil tugas akhir ini berupa permainan yang dapat dimainkan pada perangkat komputer. Aplikasi permainan ini dikembangkan dengan menggunakan GameMaker Studio 2. Asset yang digunakan diambil dari opengameart.org yang berisi asset-asset berlisensi “public domain dedication” serta sedikit modifikasi asset menggunakan Adobe Photoshop. ================================================================================================= Currently simulation game has been developed by many game developers, but for simulation games that utilize types of games such as board games that already exist are still lacking. With simulation made using board games, players will feel more familiar with the game and easy to absorb the simulation side of the simulation game. The example of board game that will be applied in this Final Project is monopoly board game. For this application of this monopoly-based simulation game, Finite State Machine (FSM) modelling is used. FSM is a design methodology of control system that describes the behavior or working principle of the system using the State, Event, and Action. As a control system design methodolpgy, the application of FSM has been widely applied to software, especially games. The simulation game called College Student Simulation uses FSM as diagram othe game flow model and monopoly as the rules of the game. This game simulates how student’s lives with variety of scenarios (made randomly), such as being a student who wander or not wander. The ending result is also determined based on the status parameters during the game. The status parameters are parameters of energy, health, social, fun, money, and GPA. The results of this Final Project is a game that can be played on computer device. This game application was developed using GameMaker Studio 2. Assets used were taken from opengameart.org which contained assets have “public domain dedication” license and some modification of assets using Adobe Photoshop.

Item Type: Thesis (Undergraduate)
Uncontrolled Keywords: Simulasi Perkuliahan Mahasiswa, Game Simulasi, Pengembangan Game, Monopoli, College Student Simulation, Simulation Games, Game Development, Monopoly
Subjects: G Geography. Anthropology. Recreation > GV Recreation Leisure > GV1469.2 Computer games
L Education > LB Theory and practice of education > LB1029.S53 Educational games. Simulation methods
T Technology > T Technology (General) > T57.62 Simulation
Divisions: Faculty of Information and Communication Technology > Informatics > 55201-(S1) Undergraduate Thesis
Depositing User: Pametri Dinasufia
Date Deposited: 27 Aug 2020 05:27
Last Modified: 27 Aug 2020 05:27
URI: https://repository.its.ac.id/id/eprint/81379

Actions (login required)

View Item View Item