Tipologi Kantor Sewa Berdasarkan Preferensi Penyewa (Studi Kasus : Kantor Sewa Kelas A Fungsi Majemuk di Kota Surabaya)

Nurzukhrufa, Antusias (2018) Tipologi Kantor Sewa Berdasarkan Preferensi Penyewa (Studi Kasus : Kantor Sewa Kelas A Fungsi Majemuk di Kota Surabaya). Masters thesis, Institut Teknologi Sepuluh Nopember.

[img] Text
08111650080001_Master_Thesis.pdf - Published Version
Restricted to Repository staff only

Download (2MB) | Request a copy

Abstract

Kualitas layanan perkantoran sewa yang baik akan berorientasi pada upaya pemenuhan kebutuhan serta keinginan penyewa dan berakhir pada kepuasan. Namun para pengembang hanya memperhatikan faktor lokasi pembangunan serta ruang kantornya tersewa, sementara preferensi serta kepuasan penyewa tidak diperhatikan. Padahal penyewa memiliki faktor lain dalam memilih kantor seperti aksesibilitas, lingkungan, eksterior bangunan, interior bangunan, fasilitas dan pelayanan, serta keuangan dan sewa. Selain itu penyewa kantor memiliki beragam bidang usaha sehingga preferensinya pun juga berbeda-beda. Dengan mengelompokkan penyewa berdasarkan bidang usaha dan preferensinya, maka dapat dibuat tipologi kantor sewa sehingga kantor sewa yang dikembangkan sesuai dengan preferensi penyewa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tipologi kantor sewa berdasarkan preferensi penyewa dengan studi kasus kantor sewa kelas A fungsi majemuk. Sampel diambil secara random sampling. Penelitian ini termasuk dalam paradigma positivisme yang menggunakan strategi penelitian kuantitatif dengan teknik analisa statistik deskriptif dan analisa faktor. Penelitian ini menghasilkan tiga temuan. Pertama, ada tiga urutan faktor paling utama yaitu “fisik bangunan”, “aksesibilitas” serta “fasilitas dan pelayanan”. Kedua, ada tiga parameter yang dirasa puas dan hanya “keberadaan fasilitas keamanan, kebersihan dan perlindungan kebakaran yang baik” yang menjadi preferensi utama penyewa. Temuan tersebut dapat menjadi bagian dari teori hirarki kebutuhan bahwa parameter yang diutamakan dalam mengembangkan kantor sewa yaitu kebutuhan rasa aman. Ketiga, terdapat penyewa dengan prioritas preferensi yang serupa, antara lain bidang Keuangan dan IT, Transportasi dan Manufaktur sedangkan Pelayanan Profesional memiliki prioritas preferensi yang berbeda dari lainnya. Penelitian ini menghasilkan kesimpulan bahwa tipologi kantor sewa dapat ditentukan berdasarkan preferensi dari bidang usaha penyewa yang serupa dengan faktor yang paling diutamakan yaitu “fisik bangunan” dan “fasilitas dan pelayanan” serta parameter “keberadaan fasilitas keamanan, kebersihan dan perlindungan kebakaran yang baik” menjadi kebutuhan paling utama dalam mengembangkan kantor sewa. ================ The quality of a good rental office services will be oriented to the fulfillment of the needs, preferences and satisfaction of the tenants. However, the developers usually only pay attention to the development of location factor and office space rented, while both the preferences and satisfaction of the tenants does not considered. In fact, the tenants have other factors in choosing an office such as accessibility, environment, building exteriors, building interiors, facilities and services, as well as finance and rent. Further facts reveal that office tenants have variety of business in which it influences their preferences and make these preferences different. By means of categorizing the tenant on their line of business and preferences, a typology of a rental office may be constructed and the rental office can be developed in accordance with the tenants’ preferences. This research aims to determine the typology of rental office based on the tenants preferences with case studies class A multifuction. The sample taken by random sampling. This research is included in the positivism paradigm that uses quantitative research strategies with descriptive statistical analysis techniques and factor analysis. This research results three findings. First, there are the most three important factors for developing rental offices i.e. "physical building", "accessibility" and "facilities and services". Second, there are the most three satisfactory parameters. These are "the presence of good security, hygiene and fire protection facilities”. The parameters could be considered as the main preferences of the tenants so that it can be part of the theory of need hierarchy that the main parameters in developing the rental office is the safety needs. Third, there are tenants with similar preference priorities, including Finance and IT, Transport and Manufacturing, while Professional Services have different preference priorities than others. This research concluded that the typology of a rental office can be determined on the basis of preferences of the business tenants. These are similar to the most preferred factors of "physical building" and "facilities and services" and the other parameters such as "the presence of good safety, hygiene and fire protection facilities".

Item Type: Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords: Kantor Sewa, Layanan, Preferensi, Tipologi, Preferences, Rental Office, Service, Typology
Subjects: H Social Sciences > HB Economic Theory > HB801 Consumer behavior.
H Social Sciences > HC Economic History and Conditions > HC108 Market surveys.
H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD108 Classification (Theory. Method. Relation to other subjects )
H Social Sciences > HD Industries. Land use. Labor > HD30.23 Decision making. Business requirements analysis.
H Social Sciences > HF Commerce > HF5415.335 Consumer satisfaction
H Social Sciences > HF Commerce > HF5415.5 Customer services. Customer relations
N Fine Arts > NA Architecture > NA9053 City planning
Divisions: Faculty of Architecture, Design, and Planning > Architecture > (S2) Master Theses
Depositing User: Nurzukhrufa Antusias
Date Deposited: 06 Dec 2018 09:34
Last Modified: 06 Dec 2018 09:34
URI: http://repository.its.ac.id/id/eprint/53201

Actions (login required)

View Item View Item